Communicative Strategу of Social Advertising: Students’ Media Preferences
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-3-291-300Keywords:
advertising strategy, promotion tool, student youth, youth policyAbstract
The study of effective communication strategies and creative solutions in social advertising aimed at students in the context of the specifics of media consumption by this target audience and current social challenges is of high importance. The analysis of the peculiarities of media messages perception by young people, conducted by scientists in recent years, mainly through questionnaires, did not allow us to fully determine effective strategies for popularizing social projects. This study is designed to fill this gap using the methods of a focus group and document analysis. It is concluded that the most popular strategies for students are the appeal to positive emotions, participation in the videos of reference personalities, and identification of the user with the plot of the story. The indirect effect on feelings of guilt and fear, and the indirect call for a specific choice contributed to the memorability of the advertising message. The appeal to the personal experience of the characters, the antithesis technique, and the high quality of the advertising message are important along with the non-standard stylization of the image and the combination of animation with real video. The greatest response within the focus group was caused by examples with the advertising strategy of resonance, the expressed role of the latter associated with interest in the motivating value message.
References
Алехина Е.В., Захряпина Я.В. 2023. Социальная реклама как компонент воспитательной среды учебного заведения. В кн.: Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук и методики их преподавания. Материалы Всероссийского научно-практического Форума (Воронеж, 22 апреля 2023 года). История. Филология. Философия. Экономика. Педагогика. Под ред. Г.А. Заварзиной. Воронеж, Воронежский государственный педагогический университет: 377–380.
Воеводина Е.В., Морковкина А.А. 2022. Коммуникативные характеристики социальной рекламы и ее влияние на поведение молодежи: социолингвистическое исследование. Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика, 11(1): 79–86. DOI: 10.12737/2587-9103-2022-11-1-79-86
Гришина А.В., Кукуляр А.М., Гурцкой Д.А. 2020. Особенности ценностно-смысловой сферы студентов, влияющие на восприятие социальной рекламы. Мир науки. Педагогика и психология, 8(1): 47. URL: https://mir-nauki.com/PDF/42PSMN120.pdf (дата обращения: 01.03.2024).
Каира Ю.В., Михалев И.В., Путилина Ю.Ю. 2022. Влияние рекламы на формирование мировоззрения студенческой молодежи. Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки, 2: 112–126. DOI: 10.24412/2071-6141-2022-2-112-126
Ковалева А.В., Бондаренко Н.С. 2020. Ценностно-ориентированные стратегии коммуникативного воздействия в рекламе. PR и реклама в изменяющемся мире: региональный аспект, 22: 117–126.
Курченкова Е.А. 2022. Своеобразие и особенности жанра социальной онлайн-рекламы. Artium Magister, 22(2): 70–74.
Никитин А.А., Никитина Т.И. 2023. Роль рекламы в формировании жизненных ценностей молодежи. Казанский социально-гуманитарный вестник, 3(60): 33–37. DOI: 10.26907/2079-5912.2023.3.33-37
Пашали А.М. 2020. Исследование влияния социальной рекламы на формирование ценностных ориентаций молодежи при решении проблемы раздельного сбора твердых бытовых отходов. В кн.: Наука, образование, производство в решении экологических проблем (Экология-2020). Материалы XVI Международной научно-технической конференции, посвященной 75-летию Победы в Великой Отечественной войне (Уфа, 22 апреля, 2020 года). В 2-х т. Т. 2. Уфа, Уфимский государственный авиационный технический университет: 368–374.
Пирогова Ю.К. 1997. Критерии оценки коммуникативной эффективности рекламы. Бюллетень финансовой информации, 6: 58–69.
Сотникова Е.С. 2017. Коммуникативные стратегии в дискурсе социальной рекламы. В кн.: Вопросы филологии и межкультурной коммуникации. Сборник научных статей. Под ред. Н.В. Кормилиной, Н.Ю. Шугаевой. Чебоксары, Чувашский государственный педагогический университет: 177–180.
Стоянов А.С. 2022. Морально-этические аспекты шоковой рекламы: ожидания и реальность. Вестник Сургутского государственного педагогического университета, 5(80): 132–143. DOI: 10.26105/SSPU.2022.80.5.011
Тимохович А.Н., Филенко Ц.С., Лелякова А.С. 2023. Отношение студенческой молодежи к социальной рекламе: результаты исследования. Цифровая социология, 6(2): 81–86. DOI: 10.26425/2658-347X-2023-6-2-81-88
Толмачева С.В., Третьякова О.В. 2020. Восприятие рекламной коммуникации молодежью по результатам социологического исследования. Вестник Сургутского государственного педагогического университета, 5(68): 88–100. DOI: 10.26105/SSPU.2020.68.5.023
Чуркина П.С. 2021. Оценка эффективности социальной рекламы. Вестник науки, 10–4(43): 123–127.
Göttlichová M. 2019. Social Advertising As A Socialization Factor Of The Contemporary Youth. West East Journal of Social Sciences, 8(1): 93–107. DOI: 10.36739/wejss.2019.v8.i1.12
Kyu Kim Y., Yim M.Y.-C., Kim E.(A)., Reeves W. 2021. Exploring the optimized social advertising strategy that can generate consumer engagement with green messages on social media. Journal of Research in Interactive Marketing, 15(1): 30-48. DOI: 10.1108/JRIM-10-2019-0171
Monga N., Sarmah R., Kumar P., Sharma A. 2020. Effect of Digital Marketing Campaigns on Youth-Related to Social Advertisements. International Journal of Technology Management, 8(5): 2231–2237. DOI: 10.35940/ijrte.E4954.018520
Abstract views: 24
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Мария Геннадьевна Семенова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.