Ministry Training As an Effective Educational Method for the Comprehensive Development of a Student's Personality

Authors

  • Ekaterina V. Sharkunova Kumertau branch of Orenburg State University
  • Victoria V. Nevolina Orenburg State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-4-476-485

Keywords:

the method of, professional skills, volunteer initiatives, educational process, social life

Abstract

The method of "learning by service", which originated as a way of integrating knowledge and practice through active participation in social and public projects, is insufficiently covered in the context of its application in the educational systems of Russia. The lack of methodological materials and practical examples, the lack of clear criteria for evaluating the effectiveness of such programs create barriers to their widespread dissemination. The purpose of the work is to identify the developmental and educational results of the "teaching by service" method. The study used the methods of a questionnaire (18 students) and an expert survey (20 employers). The method of "teaching by service" is considered on the example of volunteer practice. Educational (development of leadership skills, activation of cognitive interest) and educational (development of responsibility, active life position, etc.) results in students are revealed. It is concluded that the integration of "learning by service" into the educational structure is not easy.

Author Biographies

Ekaterina V. Sharkunova, Kumertau branch of Orenburg State University

Head of the Department of Social and Educational Work

E-mail: scharkunova.e@yandex.ru

Victoria V. Nevolina, Orenburg State University

Head of the Department of General and Professional Pedagogy

E-mail: nevolina-v@yandex.ru

References

Андреев К.А., Бодренкова Г.П., Завертяева Ю.А., Захарова Е.А., Зленко А.Н., Прокохина М.И., Решетников О.В., Тетерский С.В., Тетерская С.Г., Щекина С.С. 2020. Обучение служением. Под ред. О.В. Решетникова, С.В. Тетерского. Москва, Ассоциация волонтерских центров, 216 с.

Буякова К.И., Малкова И.Ю. 2021. Волонтерство как форма организации образовательной деятельности в контексте «третьей миссии» университета. Высшее образование в России, 30(8–9): 69–79. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-8-9-69-79

Гаете Сепулведа М.А. 2022. Обучение служением через проектно-прикладную деятельность. Под ред. М.Ю. Славгородской. Москва, Грифон, 90 с.

Горбуль Ю.А., Юрьева Л.А. 2019. «Service-learning» как технология профессионально-правовой подготовки студентов на базе юридических клиник вузов. Педагогика. Вопросы теории и практики, 4(4): 145–151. DOI: https://doi.org/10.30853/pedagogy.2019.4.26

Горлова Н.И., Старовойтова Л.И. 2023. «Обучение служением (действием)» как эффективная методика организации учебного процесса через социально-полезную деятельность в современном образовательном учреждении. ЦИТИСЭ, 2(36): 226–235. DOI: 10.15350/2409-7616.2023.2.19

Земцов Д.И. 2023. Сообщества практик будущего в российских университетах: фаблабы, ЦМИТы, кружки. Высшее образование в России, 32(5): 36–55. DOI: 10.31992/0869- 3617-2023-32-5-36-55

Земцов Д.И., Метелев А.П., Яшина А.В., Кириенко Л.С., Груздев И.А., Дмитриева А.С., Старцев С.В. 2023. Обучение служением: ключевые результаты исследования зарубежного опыта. Доклад к XXIV Ясинской (Апрельской) международной научной конференции по проблемам развития экономики и общества (Москва, 2023 г.). Москва, Издательский дом Высшей школы экономики, 24 с.

Зиневич О.В, Балмасова Т.А. 2015. «Третья миссия» и социальная вовлечённость университетов: к постановке проблемы. Власть, 6: 67–72.

Кисляков П.А., Феофанов В.Н., Шмелева Е.А. 2023. Обучение служением – Service Learning в подготовке специального психолога. Иваново, ПресСто, 160 с.

Крутицкая Е.В. 2018. Организация волонтерского центра в вузе от компетенций к организационной структуре. Москва, Мосволонтёр, 162 с.

Манхейм К. 1994. Идеология и утопия. Пер. с нем. М.И. Левиной. В кн.: Манхейм К. Диагноз нашего времени. Москва, Юрист: 7–276. (Mannheim K. 1929. Ideologie und Utopie. Bonn, Cohen, 250 s.)

Неволина В.В., Белоновская И.Д., Баранов В.В. 2017. Профессиональное саморазвитие личности в современном образовательном пространстве. Москва, Перо, 199 с.

Никольский В.С. 2023. Обучение служением в России: становление предметного поля. Высшее образование в России, 32(12): 9–28. DOI: 10.31992/0869- 3617-2023-32-12-9-28

Печегина Т., Яшина А. 2023. «Обучение служением». Мировой тренд приходит в Россию. Позитивные изменения, 3(3): 15–25. DOI: 10.55140/2782-5817-2023-3-3-15-25

Решетников О.В. 2017. Технологии социального служения в практике подготовки муниципальных служащих. Местное право, 2: 17–25.

Самыгин С.И., Столяренко Л.Д., Суржиков М.А., Усенко А.М., Волочай А.В., Бурмистров В.С. 2023. Обучение служением. Москва, КноРус, 444 с.

Солонин С.И., Кортов С.В. 2003. Качество образования: проблемы и задачи изменения внутренней среды вуза. Университетское управление: практика и анализ, 2(25): 64–69.

Суржиков М.А., Усенко А.М., Самыгин С.И. 2023. Курс «обучение служением» как инновационная Российская образовательная методика. Вестник Южно-Российского государственного технического университета. Серия: Социально-экономические науки, 16(2): 275–283. DOI: 10.17213/2075-2067-2023-2-275-283

Федотова В.Г. 2014. Академическая и (или) постакадемическая наука? Вопросы философии, 8: 44–53.

Филимонов К.Г., Топычканов А.В. 2020. «Идеи университета»: за пределами этатизма, менеджериализма и «башни из слоновой кости» (к вопросу о медиативных функциях университета). Антиномии, 20(2): 104–126. DOI: 10.24411/2686-7206-2020-10204

Arksey H., O’Malley L. 2005. Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1): 19–32. DOI: 10.1080/1364557032000119616

Bringle R.G., Hatcher J.A. 1996. Implementing Service Learning in Higher Education. The Journal of Higher Education, 67(2): 221–239. DOI: 10.1080/00221546.1996.11780257

Butin D.W. ServiceLearning in Theory and Practice. The Future of Community Engagement in Higher Education. New York, Palgrave Macmillan, 174 p. DOI:10.1057/9780230106154

Salam M., Awang Iskandar D.N., Ibrahim D.H.A., Farooq M.S. 2019. Service learning in higher education: a systematic literature review. Asia Pacific Education Review, 20(4): 573–593. DOI: 10.1007/s12564-019-09580-6


Abstract views: 52

Share

Published

2024-12-28

How to Cite

Sharkunova, E. V., & Nevolina, V. V. (2024). Ministry Training As an Effective Educational Method for the Comprehensive Development of a Student’s Personality. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 43(4), 476-485. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-4-476-485

Issue

Section

Pedagogics