The Poetic Language of Z. Gippius: Expressive Syntax Constructions
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-4-552-561Keywords:
poetic text, idiostyle, expressive syntax constructions, parcellation, rhetorical question, question-appealAbstract
The poetic creativity of Z. Gippius, a bright representative of the decadent trend in Russia, has attracted the closest attention of researchers at different times, but so far, the expressive syntax constructions used by the author to display ideological and artistic attitudes and create vivid images have not been studied in detail. In this connection, the purpose of this study is to present the most frequent syntactic constructions which are peculiar dominants of the poet's idiostyle. The poet's creativity is distinguished by the aspiration to use the expressive means of the language to the maximum, which is manifested in the careful choice of words, as well as the creation of syntactic constructions that allow the author to render her idea most precisely and succinctly, to attract the readers’ attention, to activate their creative imagination. The paper draws attention to the most frequent constructions of expressive syntax, such as parcellated sentences, rhetorical questions and questions of address, and describes the peculiarities of their functioning in the poetic text. The relationship between Z. Gippius's philosophical concepts and the choice of linguistic means is traced. To the author, poetry becomes a way of uniting with God and a tribune for proclaiming slogans reflecting her own religious concepts. The range of the poet's reflections includes the problems of existence, questions about life after death, about love in all forms of its manifestation, human relationships, and religion as a way of spiritual development. This is embodied in syntactic constructions representing the author’s individual picture of the world. The conducted analysis allows us to conclude that the author's constructions are subordinated to the main artistic task, allow the poet to achieve the desired emotional effect, and to express her attitude to the world around her.
References
Список источников
Болотнова Н.С. 2007. Стилистический энциклопедический словарь русского языка. Под ред. М.Н. Кожиной. Москва, Флинта, 696 с.
Болотнова Н.С., Котюрова М.П. 2014. Идиостиль, или Индивидуальный стиль. В кн.: Эффективное речевое общение (базовые компетенции). Словарь-справочник. Под редакцией А.П. Сковородникова. Красноярск, Сибирский федеральный университет: 175−178. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_24548511_23457925.pdf (дата обращения: 18.07.2024).
Брюсов В.Я. 1973. Собрание сочинений в семи томах. Том 1. Стихотворения 1892−1909. Москва, Художественная литература, 672 с. URL: https://traumlibrary.ru/book/bryusov-ss07-01/bryusov-ss07-01.html (дата обращения: 18.07.2024).
Гиппиус З.Н. 1925. Искусство и любовь. Public Domain, 29 с. URL: https://www.litres.ru/book/zinaida-gippius/iskusstvo-i-lubov-26121756/chitat-onlayn/ (дата обращения: 18.07.2024).
Гиппиус З.Н. 1999. Стихотворения. Под ред. А.С. Кушнера. Санкт-Петербург, Академический проект, 592 с.
Антон Крайний (Гиппиус З.Н.) 2000. Литературный дневник 1899−1907 годов. Москва, АГРАФ, 320 с.
Гиппиус З.Н. 2000. Автобиографическая заметка. В кн.: Русская литература XX века, 1890−1910. Том 1. Москва, XXI век − Согласие: 171–175.
Гиппиус З.Н. 2001. Собрание сочинений в 15 томах. Том 2. Сумерки духа: Роман. Повести. Рассказы. Стихотворения. Москва, Русская книга, 560 с.
Список литературы
Алефиренко Н.Ф. 2005. Поэтическая картина мира и ее отражение в языковом знаке. В кн.: Текст и языковая личность. Сборник трудов IV Всероссийской научной конференции (Томск, 27–28 октября 2005 года). Под ред. Н.С. Болотновой. Томск, Томский государственный педагогический университет: 67−72.
Виноградов В.В. 1963. Стилистика. Теория поэтической речи. Поэтика. Москва, Академия Наук СССР, 256 с.
Винокур Г.О. 1990. Филологические исследования: Лингвистика и поэтика. Под ред. Г.В. Степанова, В.П. Перознака. Москва, Наука, 452 с.
Злобин В.А. 1970. Тяжелая душа. О З.Н. Гиппиус. Вашингтон, Издание Русского книжного дела в США, Виктор Камкин, 140 с.
Калинина Ю.М. 2009. Композиция художественного текста как средство выражения его антропоцентричности. Дис. … канд. филол. наук. Елец, 217 с.
Карасик В.И. 2007. Языковые ключи. Волгоград, Парадигма, 520 с.
Котова А.Г. 2000. Прагмасемантические аспекты идиостиля Н.С. Гумилева (на материале поэтических произведений). Дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 211 с.
Кухаренко В.А. 2019. Интерпретация текста. Москва, Флинта, 316 с.
Лотман Ю.М. 1964. Лекции по структуральной поэтике. Вып.1 (Введение, теория стиха). Ученые записки Тартуского государственного университета. Вып. 160. Труды по знаковым системам, 1. Tartu, Тартуский государственный университет, 195 с.
Лотман Ю.М. 1996. О поэтах и поэзии: Анализ поэтического текста. Статьи и исследования. Заметки. Рецензии. Выступления. Санкт-Петербург, Искусство-СПб, 848 c.
Пахмусс Т. 1975. Зинаида Гиппиус – ее "Profession De Foi"/Zinaida Hippius: Her "Profession De Foi". Russian Language Journal. Русский язык, 29(102): 79−96. URL: http://www.jstor. org/stable/43668352 (дата обращения: 18.07.2024).
Солганик Г.Я. 2001. Стилистика текста. Москва, Флинта, Наука, 256 с.
Тарасова И.А. 2012. Поэтический идиостиль в когнитивном аспекте. Москва, Флинта, 196 с.
Курбатов Х.Р. 2002. Сүз сәнгате: Татар теленең лингвистик стилистикасы һәм поэтикасы. Казан, Мәгариф, 199 б.
Abstract views: 10
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Лариса Ивановна Плотникова, Екатерина Игоревна Францевская

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.