Audience’s Attitude to the Use of AR in Sports Media Video Content
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-60-75Keywords:
new media technologies, media consumption, sports media, journalistic audio-visual content, audio-visual media contentAbstract
The advent of novel technologies for the creation and dissemination of media content has precipitated a paradigm shift in the modus operandi of journalism. However, not all technologies, inclusive of augmented reality (AR), have engendered substantial alterations in media consumption or impact. Notwithstanding the plethora of studies on the history and peculiarities of AR technology development, the issues of their effectiveness in media coverage of socially demanded topics and events remain under-explored. To address this gap, the present study aims to understand audience reactions to sports broadcasts incorporating AR technologies. A survey was conducted among over one hundred residents of Moscow and the Moscow and Tver regions who follow sports events. The survey results indicated that in over two-thirds of cases, respondents perceived AR-technologies as enhancing the perception of information and entertainment, with one-half of respondents reporting that it facilitates deeper immersion in the event. The study findings suggest that the integration of AR-technologies in media content is acknowledged by the audience and positively impacts their interest in sports video content. These findings contribute to a more comprehensive understanding of the efficacy of contemporary media technologies.
References
Список литературы
Аникина М.Е. 2019. Институциональные роли российского журналиста в начале XXI века. Медиаскоп, 4. DOI: 10.30547/mediascope.4.2019.7
Бирюков В.А., Дмитриева О.В., Ливсон М.В. 2020. Технологии виртуальной и дополненной реальности как инструмент привлечения аудитории средств массовой информации. Известия высших учебных заведений. Проблемы полиграфии и издательского дела, 2: 52–58.
Вырковский А.В., Галкина М.Ю., Колесниченко А.В., Образцова А.Ю., Вартанов С.А. 2017. Мультимедийные элементы в современном медиатексте. Медиаскоп, 3. URL: http://www.mediascope.ru/2364 (дата обращения: 13.11.2023)
Вьюгина Д.М. 2018. Интернет в ежедневном медиапотреблении цифрового поколения России. Медиаскоп, 3. DOI: 10.30547/mediascope.3.2018.11
Жаровский Е.Р. 2021. Журналистская работа в СМИ Крымского полуострова: опыт эмпирического исследования. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 2: 113–135. DOI: 10.30547/vestnik.journ.2.2021.113135
Замков А.В., Крашенинникова М.А., Лукина М.М., Цынарева Н.А. 2017. Иммерсивная журналистика: подходы к теории и проблемам образования. Современные информационные технологии и ИТ-образование, 13(1): 166–167.
Замков А.В., Крашенинникова М.А., Лукина М.М. 2020. Трудовая деятельность журналиста: люди или роботы. Вопросы теории и практики журналистики, 9(1(30)): 46–64. DOI: 10.17150/2308-6203.2020.9(1).46-64
Колесниченко А.В. 2023. Мультимедийные жанры в современных российских СМИ. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 2: 3–22. DOI: 10.30547/ vestnik.journ.2.2023.322
Колесниченко А.В., Вырковский А.В., Галкина М.Ю., Образцова А.Ю., Вартанов С.А. 2017. Трансформация журналистской работы под влиянием новых технологий: поиск информации, жанры медиатекстов, редакционная культура. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 5: 51–71.
Красавина А.В., Ржендинская И.А. 2022. Особенности применения технологий дополненной реальности (ar) в журналистике: ограничения формата и перспективы развития. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки, 22(4): 106–116. DOI: 10.14529/ssh220413
Крашенинникова М.А., Барабанова А.А. 2022. Автоматизированный текст в современной российской медиапрактике: критерии оценки качества. Меди@льманах, 5(112): 56–62. DOI: 10.30547/mediaalmanah.5.2022.5662
Крашенинникова М.А., Зацепилина Ю.А. 2019. Игровые форматы в современных зарубежных онлайн-СМИ. Медиаскоп, 4. DOI: 10.30547/mediascope.4.2019.4
Напалкова А.А., Никулина Т.А. 2019. Применение технологий дополненной и виртуальной реальности для привлечения потребителей к взаимодействию с брендами. Практический маркетинг, 4(266): 3–13.
Рукояткина Д.Л., Садикова С.В. 2019. Основные тенденции в развитии AR/VR-технологий и как они изменяют индустрию развлечений. В кн.: Социальные коммуникации: наука, образование, профессия. Труды Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Санкт-Петербург, 09-12 апреля 2019 г.). Вып. 19. Под ред. Л.В. Шарахиной,
Л.В, Азаровой, М.Е. Кудрявцевой. Санкт-Петербург, Изд-во Санкт-Петербургский государственный электротехнический университет «ЛЭТИ» им. В.И. Ульянова (Ленина): 78–83.
Шаронин П.Н., Лебедева Т.А. 2020. Анализ инструментов дополненной реальности в современных медиапроектах. Известия высших учебных заведений. Проблемы полиграфии и издательского дела, 4: 68–72.
Azuma R.T. 1997. A Survey of Augmented Reality. Teleoperators and Virtual Environments, 6(4):
–385. DOI: 10.1162/pres.1997.6.4.355
Broersma M., Eldridge S. 2019. Journalism and Social Media: Redistribution of Power? Media and Communication, 7(1): 193. DOI: 10.17645/mac.v7i1.2048
Kolesnichenko A., Vyrkovsky A., Galkina M., Vartanov S., Obraztsova A. 2018. Transformation of newsroom work in the digital era. World of Media. Journal of Russian Media and Journalism Studies, 1: 7–22. DOI: 10.30547/worldofmedia.1.2018.1
Milgram P., Kishino A.F. 1994. A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE operations with information and systems, 12(12): 1321–1329.
Rekimoto D., Ayatsuka Y. 2000. CyberCode: Designing augmented reality environments with the help of visual tags. In: DARE '00: Proceedings of DARE 2000 on Designing augmented reality environments. Association for Computing Machinery New NY United States: 1–10. DOI: 10.1145/354666.354667
Saltzis K., Dickinson R. 2008. Inside the changing newsroom: journalists' responses to media convergence. Aslib Proceedings, 60(3): 216–228. DOI: 10.1108/00012530810879097
Sutherland I.E. 1965. The Ultimate Display. In: Proceedings of the IFIPS Congress (New York, May
–29, 1965). Vol. 2: 506–508.
Veber M.S., Kosterich E. 2018. Coding News: The role of computer code in filtering and distributing news. Digital Journalism, 6(3): 310–329. DOI: 10.1080/21670811.2017.1366865
Woolard A., Lalioti V., Hedley N.R., Carrigan N., Hammond M., Julien J. 2003. Case Studies in Application of Augmented Reality in Future Media Production. In: 2003 IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality ISMAR 2003 (Tokyo, October 7–10, 2003). Tokyo, Japan: 294–295. DOI: 10.1109/ISMAR.2003.1240727
References
Anikina M.E. 2019. Institutional Roles of Russian Journalist at the Beginning of the XXIst Century. Mediascope, 4 (in Russian). DOI: 10.30547/mediascope.4.2019.7
Biryukov V.A., Dmitrieva O.V., Livson M.V. 2020. Virtual and augmented reality technologies as a tool for attracting mass media audience. Proceedings of the institutions of higher education. Issues of the graphic arts and publishing, 2: 52–58 (in Russian).
Vyrkovsky A.V., Galkina M.Yu., Kolesnichenko A.V., Obraztsova A.Yu., Vartanov S.A. 2017. Multimedia Elements in Modern Media Text. Mediascope, 3 (in Russian). URL: http://www.mediascope.ru/2364 (accessed: November 13, 2023).
Vyugina D.M. 2018. The Internet in Everyday Media Consumption of Russian Digital Generation]. Mediaskop, 3 (in Russian). DOI: 10.30547/mediascope.3.2018.11
Zharovskiy E.R. 2021. Journalistic work in the media of the Crimean peninsula: experience of empirical research. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seria 10. Zhurnalistika, 2: 113–135 (in Russian). DOI: 10.30547/vestnik.journ.2.2021.113135
Zamkov A.V., Krasheninnikova M.A., Lukina M.M., Tsynareva N.A. 2017. Immersive Journalism: Approaches to Theory and Problems of Education. Modern information technologies and
IT- education, 13(1): 166–167 (in Russian).
Zamkov A.V., Krasheninnikova M.A., Lukina M.M. 2020. Working Practices of Journalists: Humans or Robots. Theoretical and Practical Issues of Journalism, 9(1(30)): 46–64 (in Russian). DOI: 10.17150/2308-6203.2020.9(1).46-64
Kolesnichenko A.V. 2023. Multimedia Genres in Modern Russian Media. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seria 10. Zhurnalistika, 2: 3–22 (in Russian). DOI: 10.30547/vestnik.journ.2.2023.322
Kolesnichenko A.V., Vyrkovsky A.V., Galkina M.Yu., Obraztsova A.Yu., Vartanov S.A. 2017. Transformation of Journalistic Work in Response to new Technologies: Information Search, Genres of Media Texts, Editorial Cultur. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seria 10. Zhurnalistika, 5:
–71 (in Russian).
Krasavina A.V., Rzhendinskaya I.A. 2022. Features of the Use of Augmented Reality Technologies (ar) in Journalism: Format Limitations and Development Prospects. Bulletin of the South Ural state university. Series: Social sciences and the humanities, 22(4): 106–116 (in Russian). DOI: 10.14529/ssh220413
Krasheninnikova M.A., Barabanova A.A. 2022. Avtomatizirovannyi tekst v sovremennoi rossiiskoi mediapraktike: kriterii otsenki kachestva [Automated text in modern Russian media practice: quality assessment criteria]. MediaAlmanah, 5(112): 56–62. DOI: 10.30547/mediaalmanah.5.2022.5662
Krasheninnikova M.A., Zatsepilina Y.A. 2019. Game Formats in Modern Foreign Online Media. Mediaskope, 4 (in Russian). DOI: 10.30547/mediascope.4.2019.4
Napalkova A.A., Nikulina T.A. 2019. Applying Augmented and Virtual Reality Technologies for Attracting Consumers to the Interaction with the Brand. Practical marketing, 4(266): 3–13 (in Russian).
Rukoyatkina D.L., Sadikova S.V. 2019. Main Tendencies of Developing AR/VR-Technologies and How They Change Entertainment Industry. In: Sotsial'nye kommunikatsii: nauka, obrazovanie, professiya [Social Communications: Science, Education, Profession]. Proceedings of the All-Russian Scientific and Practical Conference with International Participation (St. Petersburg, April 9-12, 2019). Iss. 19. Eds. L.V. Sharakhina, L.V, Azarova, M.E. Kudryavtseva. St. Petersburg, Publ. Izd-vo Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi elektrotekhnicheskii universitet «LETI» im. V.I. Ul'yanova (Lenina): 78–83.
Sharonin P.N., Lebedeva T.A. 2020. Analysis of augmented reality’s tools in modern media projects. Proceedings of the institutions of higher education. Issues of the graphic arts and publishing,
: 68–72 (in Russian).
Azuma R.T. 1997. A Survey of Augmented Reality. Teleoperators and Virtual Environments, 6(4):
–385. DOI: 10.1162/pres.1997.6.4.355
Broersma M., Eldridge S. 2019. Journalism and Social Media: Redistribution of Power? Media and Communication, 7(1): 193. DOI: 10.17645/mac.v7i1.2048
Kolesnichenko A., Vyrkovsky A., Galkina M., Vartanov S., Obraztsova A. 2018. Transformation of newsroom work in the digital era. World of Media. Journal of Russian Media and Journalism Studies, 1: 7–22. DOI: 10.30547/worldofmedia.1.2018.1
Milgram P., Kishino A.F. 1994. A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE operations with information and systems, 12(12): 1321–1329.
Rekimoto D., Ayatsuka Y. 2000. CyberCode: Designing augmented reality environments with the help of visual tags. In: DARE '00: Proceedings of DARE 2000 on Designing augmented reality environments. Association for Computing Machinery New NY United States: 1–10. DOI: 10.1145/354666.354667
Saltzis K., Dickinson R. 2008. Inside the changing newsroom: journalists' responses to media convergence. Aslib Proceedings, 60(3): 216–228. DOI: 10.1108/00012530810879097
Sutherland I.E. 1965. The Ultimate Display. In: Proceedings of the IFIPS Congress (New York, May 24–29, 1965). Vol. 2: 506–508.
Veber M.S., Kosterich E. 2018. Coding News: The role of computer code in filtering and distributing news. Digital Journalism, 6(3): 310–329. DOI: 10.1080/21670811.2017.1366865
Woolard A., Lalioti V., Hedley N.R., Carrigan N., Hammond M., Julien J. 2003. Case Studies in Application of Augmented Reality in Future Media Production. In: 2003 IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality ISMAR 2003 (Tokyo, October 7–10, 2003). Tokyo, Japan: 294–295. DOI: 10.1109/ISMAR.2003.1240727
Abstract views: 8
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Тимур Ильдарович Тимербулатов , Михаил Игоревич Макеенко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.