Social Advertising as a Tool to Diagnose and Correct Family Problems
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-2-272-285Keywords:
family, family values, social advertising, responsible parentingAbstract
This paper examines the role of social advertising presented on billboards and Internet banners throughout the country and aimed at promoting family values. The choice of the research topic is due to the fact that Russia’s President, Vladimir Putin, declared 2024 to be the Year of Family. The authors identify the priority topics of social advertising related to the formation of a family image. The research allowed compiling a sociological portrait of an ideal Russian family which is displayed in social advertising – it is a married couple with three or more children, their own or adopted ones, leading a healthy lifestyle that is free of family violence, taking care of children and spending time with them on a regular basis.
References
Список источников
Видеоролики «Отцовство – твой главный жизненный проект». URL: https://cloud. mail.ru/public/C5UC/fWj29CLjj
Женщины и мужчины России. Статистический сборник 2022. Федеральная служба государственной статистики Российской Федерации, Москва, 2022, 208 с.
Рекламно-информационные материалы по пропаганде ценностей семьи и ответственного родительства. 2024. Официальный сайт ГБУ «Вознесенский дом-интернат». URL: http://vozdom.ru/?p=711
О внесении изменений в статью 6.21 Кодекса Российской Федерации об административных правонарушениях. 2024. Федеральный закон от 23.11.2024 № 401-ФЗ. URL: http://government.ru/docs/all/156229/ (дата обращения: 22.07.2024).
Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей. 2022. Указ Президента РФ от 9.11.2022 № 809. URL: http://government.ru/docs/all/144022/ (дата обращения: 22.07.2024).
Российская социологическая энциклопедия. 1999. Под ред. Г.В. Осипова. Москва, Норма-Инфра-М, 672 с.
Современная женщина: между работой и семьей. 2024. ВЦИОМ новости, 24 марта 2024. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/sovremennaja-zhenshchina-mezhdu-rabotoi-i-semei?ysclid=lyyiamhjzx839883442 (дата обращения: 22.07.2024).
Список литературы
Автаева Н.О. 2022. Семейные ценности в рекламном дискурсе телевидения и интернета. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика, 4: 64–72.
Акутина С.П. 2009. Семейный уклад в воспитании духовно-нравственных ценностей школьников. Ярославский педагогический вестник, 2(59): 51–54.
Бояк Т.Н. 2015. Содержание понятия «духовно-нравственные ценности». Вестник Бурятского государственного университета, 14А: 42–45.
Казаченко О.В. 2021. Структура и содержание аксиологической сферы русского образа мира
в XXI веке. Дис. ... докт. филол. наук. Москва, 399 с.
Перенджиев А.Н. Ценностный фактор в антитеррористической политике России до 2020 года: постановка проблемы. Политическое образование. URL: http://old.lawinrussia.ru/content/ cennostnyy-faktor-v-antiterroristicheskoy-politike-rossii-do-2020-goda-postanovka-problemy?ysclid=lf rz82rid1115745947 (дата обращения 08.05.2024).
Социальное нездоровье современной России как предмет изучения социальной науки. 2008. Демоскоп Weekly, 351–352. URL: https://www.demoscope.ru/weekly/2008/0351/nauka02.php (дата обращения 08.05.2024).
Сазонова Е.С., Волкова О.А. 2014. Социальная реклама как инструмент продвижения традиционных семейных ценностей в России. Вестник Волгоградского государственного универститета. Серия 7: Философия, социология и социальные науки, 5(25): 43–59.
Синьковская И.Г. 2006. Феномен социальной рекламы и его теоретико-методологический анализ. Автореф. … канд. социол. наук. Новосибирск, 20 с.
Толмачева С.В. 2024. Особенности дискурса социальной рекламы семейных ценностей россиян. Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки, 1: 127–138. DOI: 10.15593/2224-9354/2024.1.10
Цариценцева О.П., Чеховская М.Н. 2019. Социально-демографические характеристики женщин, ориентированных на карьеру разного типа. Вестник Кемеровского государственного университета, 21(1): 152–163. DOI: 10.21603/2078-8975-2019-21-1-152–163
References
Avtaeva N.O. 2022. Family values in the advertising discourse of television and the internet. Proceedings of Voronezh State University. Series: Philology. Journalism, 4: 64–72 (in Russian).
Akutina S.P. 2009. Family Way in Education of Spiritual-Moral Values of Schoolboys. Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 2(59): 51–54 (in Russian).
Boyak T.N. 2015. The Essence of the Notion «Spiritual and Moral Values». Vestnik Buryatskogo gosudarstvennogo universiteta, 14A: 42–45.
Kazachenko O.V. 2021. Struktura i soderzhanie aksiologicheskoĭ sfery russkogo obraza mira v XXI veke [The structure and content of the axiological sphere of the Russian image of the world in the 21st century]. Dis. ... Doc. Philol. Sciences. Moscow, 399 p.
Perendzhiev A.N. The value factor in Russia's antiterrorist policy until 2020: setting the problem. Political Education. URL: http://old.lawinrussia.ru/content/ cennostnyy-faktor-v-antiterroristicheskoy-politike-rossii-do-2020-goda-postanovka-problemy?ysclid=lf rz82rid1115745947 (accessed: August 5, 2024).
Sotsial'noe nezdorov'e sovremennoi Rossii kak predmet izucheniya sotsial'noi nauki [Social ill-health of modern Russia as a subject of study of social science]. 2008. Demoskop Weekly, 351–352. URL: https://www.demoscope.ru/weekly/2008/0351/nauka02.php (accessed: August 5, 2024).
Sazonova E.S., Volkova O.A. 2014. Public Service Advertising as a Tool of Promoting Traditional Family Values in Russia. Volgograd State University. Philosophy. Sociology and Social Technologies, 5(25): 43–59 (in Russian).
Sin'kovskaya I.G. 2006. Fenomen sotsial'noi reklamy i ego teoretiko-metodologicheskii analiz [The phenomenon of social advertising and its theoretical and methodological analysis]. Abstract … Cand. Sociol. Sciences. Novosibirsk, 20 p.
Tolmacheva S.V. 2024. Features of social advertising discourse of Russian family values. PNRPU Sociology and Economics Bulletin, 1: 127–138 (in Russian). DOI: 10.15593/2224-9354/2024.1.10
Tsaritsentseva O.P., Chekhovskaya M.N. 2019. Social and Demographic Characteristics of the Women Focused on Career of Different Type. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta, 21(1): 152–163. DOI: 10.21603/2078-8975-2019-21-1-152–163
Abstract views: 0
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Светлана Анатольевна Скуридина, Надежда Борисовна Бугакова, Елена Олеговна Кузьминых

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.