Infographic of the weekly “Arguments and facts”: media aesthetic potentia
this work was supported from the Russian Science Foundation, project No. 18-18- 00007 “Media-aesthetic component of modern communication”
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-367-377Keywords:
visualization, visual media, media aesthetics, multicode textAbstract
The trends of globalization, visualization, panmediatization and the development of digital technologies have led to the formation of new types of media text, one of the most important characteristics of which is the aesthetic impact on the addressee. Scientists today are discussing the problems of the formation of new media aesthetics. At the same time, there are no studies on the mediaaesthetic potential of infographics in the Russian research segment. In this regard, the author made an attempt to determine the media-aesthetic potential of infographics. Methods of continuous sampling, case studies and content analysis were used. The empirical basis of the study was the journalistic materials of the Argumenty i Fakty publication for 2018. The analysis of infographic publications made it possible to highlight their features: the dialogical nature of the journalistic image; combination of polythematicity of infographics and general principles of information presentation; social orientation; the influence of context on the perception of infographics; atypical and optional interactivity as properties of infographics.
Based on the analysis of the publications of the publication "Arguments and Facts", the main principles of presenting information and creating a publicistic image in a polycode text are highlighted, the functions of verbal and visual means are determined, the media aesthetic potential of infographics is described. This is the novelty of the presented study. Its results can be used in the educational process and in scientific activity in the preparation of students and postgraduates in media fields.
References
Ворошилова М.Б. 2006. Креолизованный текст: аспекты изучения. Политическая лингвистика. Вып. 20: 180–189.
Выровцева Е.В., Симакова С.И. 2019. Инфографика как вид публицистического текста. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология, 18 (6): 104–114. DOI 10.25205/1818-7919-2019-18-6-104-114.
Дускаева Л.Р. 2016. О жанровых текстовых категориях. Жанры речи, 2 (14): 25–32. DOI: https://doi.org /10.18500/2311-0740-2016-2-14-25-32.
Загидуллина М.В. 2017а. Медиаэстетика в аспекте эколингвистического подхода. В кн.: Język rosyjski XXI wieku. Źrodła i perspektywy. Русский язык ХХI века. Истоки и перспективы. Под ред. G. Mańkowska и др. Варшава. Издательство: Instytut Rusycystyki Uniwersytetu Warszawskiego, 24–29.
Загидуллина М.В. 2017б. Эстетический компонент поликодовых медиатекстов. В кн. Медиалингвистика. Материалы II Международной научно-практической конференции «Язык в координатах массмедиа», г. Санкт-Петербург, 02-06 июля 2017 года. Под ред. А.А. Малышева. СПб., Институт «Высшая школа журналистики и массовых коммуникаций» СПГУ: 101–103.
Загидуллина М.В. 2019. Медиаэстетика и эстетика журналистики: К вопросу о разграничении феноменов. В кн.: Медиа в современном мире. 58-е Петербургские чтения. Коммуникации в медиаиндустрии: акторы, технологии, тренды. Сборник материалов круглого стола Междунарадного научного форума, г. Санкт-Петербург, 18–19 апреля 2 019 г ода. В 2 -х т. Т.1. Под ред. В.В. Васильевой. СПб., СПбГУ: 150‒151.
Короченский А.П. 2019. Постжурналистика: сущность, признаки, социальные эффекты. Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика, 1: 6–12.
Левшаков В.С. 2017. Роль субъекта в публицистическом диалоге. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика, 1: 129–131.
Симакова С.И. 2020. «Цивилизация глаза»: специфика визуальной репрезентации события. Гуманитарный вектор, 15, 1: 125–133. DOI: 10.21209/1996-7853-2020-15-1-125-133.
Симакова С.И., Распопова С.С., Выровцева Е.В. 2017. Визуальный поворот в массовых коммуникациях. Под ред. С.И. Симаковой. Челябинск, Изд-во Челябинского университета, 112 с.
Цветова Н.С. 2017. Медиатекст в свете практической эстетики. Медиалингвистика, 4(19): 18–26.
Cairo A. 2013. The functional art: An introduction to information graphics and visualization. Berkeley, 384 p.
Krotz F. 2007. The meta-process of ‘mediatization’ as a conceptual frame. Global Media and Communication, 3 (3): 256–260. DOI: 10.1177/17427665070030030103.
Manovich L. 2001. The language of new media. Cambridge, Massachusetts, London, England, The MIT Press, 354 p.
Mirzoeff N. 1998. What is visual culture? In: The Visual Culture Reader. Ed. N. Mirzoeff. London, New York: Routledge: 3–13.
Mitchell W. J. T. 2015. Image science: iconology, visual culture, and media aesthetics. The University of Chicago Press, 264 p.
Luhmann N. 1987. Soziale Systeme: Grundriß einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp Verlag, 675 p.
Simakova S., Panyukova S., Topchii I. 2019. Autonomy of Picture: The Place of Author’s Drawings in Modern Communication of Scientific-Popular Theme. Przegląd Wschodnioeuropejski, 10 (1): 337-345. https://doi.org/10.31648/pw.4529
Simakova S., Topchii I. 2018. Media space visualization as a trend of modern era. SGEM International multidiscilinary scientific conference on social sciences and arts: conference proceedings. SGEM 2018. Volume 5: 205–213.
Topchii I. 2018. Comprehensive analysis of the mass media visual component in the aspect of media aesthetics. TEEM'18 Proceedings of the Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, Salamanca, Spain, October 24–26, 2018: 546–552. DOI: 10.1145/3284179.3284272.
Topchii I. 2019. Theoretical aspects of the news media strategies and specificies within social networks. In: Journalistic text in a new technological environment: achievements and problems European Proceedings of Social and Behavioural Sciences (III Post mass media in the modern informational society (PMMIS 2019), Chelyabinsk State University, March 28–29, 2019, 66: 440–450. DOI: 10.15405/EPSBS.2019.08.02.51.
Abstract views: 470
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Светлана Ивановна Симакова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.