The design of the visualization system training complex based on the competence approach

the reported study was funded by RFBR according to the research project № 19- 013-00567.

Authors

  • Alexey E. Arkhipov Tambov state technical University
  • Andrei I. Popov Tambov state technical University
  • Artem D. Obukhov Tambov state technical University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-378-390

Keywords:

digital educational technologies, instrumental and pedagogical tools, activity pedagogy, professionally important competencies, quality of education

Abstract

A high level of readiness to perform labor functions in emergency situations is becoming more popular in the labor market. Digitalization of all spheres of activity causes the need for professional training to use instrumental and pedagogical means in the form of training complexes. There is a weak elaboration of conceptual approaches to the design of training complexes based on the laws of pedagogy and psychology. The purpose of the research is to develop a methodology for creating a system of visualization of training complexes that provides effective and efficient formation of the required competencies. Competence-based, synergetic, contextual and activity-based methodological approaches are used. The structure of professionally important competencies of employees of hazardous industries, which ensures their activity in a stable operating enterprise and in emergency situations, is substantiated; criteria for optimal design of the structure of the visualization system of the training complex are formulated; an algorithm is presented that allows to formalize the process of correlation between existing visualization tools and technologies and the tasks of the developed training complex. The formulated approaches to the creation of digital educational tools contribute to solving the scientific problem of providing conditions for improving the quality of training specialists to work in complex scienceintensive industries.

Author Biographies

Alexey E. Arkhipov, Tambov state technical University

graduate student of Tambov state technical University,

Tambov, Russia

Andrei I. Popov, Tambov state technical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor, Department of Technology and technology of production of nanoproducts of Tambov state technical University,

Tambov, Russia

Artem D. Obukhov, Tambov state technical University

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Department of automated decision support Systems, Tambov state technical University,

Tambov, Russia

References

Авиационные тренажеры. АО ЦНТУ «Динамика». URL: http://www.dinamika-avia.ru/ (дата обращения: 20.04.2020).

Багдасарова Ю.А. 2013. Использование виртуальных тренажерных комплексов при формировании профессионально-экологической компетентности у будущих специалистов в области трубопроводного транспорта. Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки, 1 (19): 11–19.

Булаев Н.И., Козлов В.Н., Оводенко А.А., Рудской А.И. 2009. Системные ресурсы качества высшего образования России и Европы. СПб., Изд-во Политехн. ун-та, 460 с.

Варданян Ю.В., Воробьева О.М. 2017. Профессиональная психологическая подготовка как фактор психологической безопасности. Вестник Челябинского государственного педагогического университета, 7: 127–132.

Вербицкий А.А. 1991. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М., Высшая школа, 204 с.

Лаптев В.Н., Василенко И.А. 2008. К алгоритму усвоения знаний, умений и навыков, на базе информационных технологий. Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета, 43 (9): 16–32.

Наумкин Н.И., Шекшаева Н.Н., Квитко С.И., Ломаткина М.В., Купряшкин В.Ф., Коровина И.В. 2019. Разработка педагогической модели многоуровневой и поэтапной подготовки студентов к инновационной инженерной деятельности. Интеграция образования, 23 (4): 568–586. DOI: 10.15507/1991-9468.097.023.201904.568-586.

Невзоров Р.В. 2014. Тренажерная подготовка как объект педагогического анализа в рамках авиационной педагогики. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта, 2 (108): 131–136. DOI: 10.5930/issn.1994-4683.2014.02.108.p131-136

Молоткова Н.В., Попов А.И. 2019. Организация подготовки инженерных кадров к инновационной деятельности. Alma-mater (Вестник высшей школы), 4: 9–14. DOI: 10.20339/AM.04-19.009.

Молоткова Н.В., Ракитина Е.А., Попов А.И. 2018. Механизм использования цифровой образовательной среды в инженерном образовании. Вопросы современной науки и практики. Университет им. В.И. Вернадского, 2 (68): 163–172.

Староверова Н.А. 2012. Актуальность развития навыков в сфере управления качеством у будущих специалистов химической промышленности. Вестник Казанского технологического университета, 24: 207–209.

Стрелков С.В., Клыгач А.С., Варзин С.А., Пискун О.Е., Иванов В.М. 2015. Реалистичная визуализация для тренажера по проведению операций открытого типа. В кн.: Здоровье – основа человеческого потенциала: проблемы и пути их решения. Труды Всероссийской научно-практической конференции с международным участием: в 2-х частях, Санкт-Петербург, 19–21 ноября 2015, 10 (2). Под ред. С.А. Варзина. Санкт-Петербург, РПГУ им. А.И. Герцена, СПбГУ, СПбПУ: 735–739.

Федотова Н.И. 2016. Психологические условия формирования профессиональных знаний, навыков, умений. Научные труды Московского гуманитарного университета, 6: 24–30. DOI: 10.17805/trudy.2016.6.3

Asghar, I., Egaji, O.A., Dando, L., Griffiths, M., Jenkins, P. 2019. A virtual reality based gas assessment application for training gas engineers. In: ICICM 2019. The 9-th International Conference on Information Communication and Management, Prague, Czech Republic, 23-26 August 2019. Ed. A. Balinsky. New York, Association for Computing Machinery: 57–61. DOI: 10.1145/3357419.3357443.

Clifford R.M.S., Jung S., Hoermann S., Billinghurst M., Lindeman R.W. 2019. Creating a Stressful Decision Making Environment for Aerial Firefighter Training in Virtual Reality. In: IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR). Publ. IEEE: 181-189. DOI: 10.1109/VR.2019.8797889.

Cooper N., Milella F., Cant I., Pinto C., White M. and Meyer G. 2016. Augmented cues facilitate learning transfer from virtual to real environments. In: IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR-Adjunct). Publ. Merida: 194-198. DOI: 10.1109/ISMARAdjunct. 2016.0075.

Gąsiorek K., Odachowska E., Matysiak A., Pędzierska M. 2020. Virtual Reality Technologies in the Training of Professional Drivers. Comparison of the 2D and 3D Simulation Application. In: Research Methods and Solutions to Current Transport Problems. ISCT21 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing. Eds. M. Siergiejczyk, K. Krzykowska.Vol 1032. Springer, Cham: 133–142. DOI: 10.1007/978-3-030-27687-4_14.

Strojny P., Strojny A. 2014. Kwestionariusz immersji – polska adaptacja iempiryczna weryfikacja narzędzia. Homo Ludens, 1 (6): 171–186.

Risi D., Palmisano S. 2019. Effects of postural stability, active control, exposure duration and repeated exposures on HMD induced cybersickness. Displays, 60: 9–17. DOI: 10.1016/j.displa.2019.08.003.


Abstract views: 456

Share

Published

2020-10-20

How to Cite

Arkhipov, A. E., Popov, A. I., & Obukhov, A. D. (2020). The design of the visualization system training complex based on the competence approach: the reported study was funded by RFBR according to the research project № 19- 013-00567. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(3), 378-390. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-378-390

Issue

Section

Pedagogics