Distance learning as an individual approach tool to the process of formation of educational mobility of schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-391-398Keywords:
critical thinking, modular training, cognitive activity, individual approach, mobilityAbstract
The problem of individualization in learning is one of the most urgent in the modern education system. Various technologies and teaching methods are being tested and introduced that help to reveal the child's personal potential and form key social skills. One of the most effective tools for individualization is distance learning. Despite numerous publications on this issue, this format of work is implemented only on experimental educational platforms, while the average Russian schools need a practical analysis of the results of activities and greater awareness of the effectiveness of distance learning. The purpose of the
study is to analyze the results after the introduction of this format of work in secondary schools. To study the dynamics of formed competencies, a number of psycho-diagnostics were conducted among students of the final 11 class. As a result, the positive impact of distance learning on the cognitive motivation of students, on the level of their volitional self-regulation was revealed. The results obtained not only contribute to the development of the theory of distance learning, but also are valuable for practical implementation and testing.
References
Вайндорф-Сысоева М.Е., Грязнова Т.С., Шитова В.А. 2018. Методика дистанционного обучения. Под ред. М. Е. Вайндорф-Сысоевой. Москва, Издательство Юрайт, 194 с.
Зверьков А.Г., Эйдман Е.В. 1990. Диагностика волевого самоконтроля: Практикум по психодиагностике. – М: Изд-во МГУ, 85 с.
Ибрагимов И.М. 2005. Информационные технологии и средства дистанционного обучения. Под ред. А.Н. Ковшова. М., Академия, 336 с.
Пашнев Б.К. 2010. Психодиагностика: практикум школьного психолога. Ростов-на-Дону: Феникс, 316 с.
Полат Е.С., Моисеева М.В., Петров А.Е. 2008. Педагогические технологии дистанционного обучения. Под ред. Е.С. Полат. М., Издательский центр «Академия», 400 с.
Реан А.А. 2016. Психология личности. Под ред. Е Масловой. СПб., Издательство «Питер», 288 с.
Щенников С.А., Теслинов А.Г., Чернявская А.Г. и др. 2006. Основы деятельности тьютора в системе дистанционного образования. Специализированный учебный курс. Под ред. С.А. Щенникова и др. М., Дрофа, 591 с.
Агапонов С.В., Джалиашвили З.О., Кречман Д.Л., Никифоров И.С., Ченосова Е.С., Юрков А.В. 2003. Средства дистанционного обучения. Методика, технология, инструментарий. Под ред. З.О. Джалиашвили. СПб., BHV-Санкт-Петербург, 336 с.
Андреева Н.В., Рождественская Л.В., Ярмахов Б.Б. 2016. Шаг школы в смешанное обучение. Под ред. Н.В. Третьякова. М., Буки Веди, 280 с.
Андреев A.A., Солдаткин В.И. 1999. Дистанционное обучение: сущность, технология, организация. М., Изд-во МЭСИ, 196 с.
Горшенина М.В., Фирсова Е.Ю. 2010. Реализация принципа индивидуализации в условиях дистанционного обучения. Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки, 6: 41–47.
Полат Е.С., Петров А.Е. 1999. Дистанционное обучение: каким ему быть? Педагогика, 7: 29–34.
Роберт И.В. 2005. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы, перспективы использования. Под ред. И.В. Роберта. М., Школа-Пресс, 205 с.
Сорокина Н.Д. 2009. Внедрение дистанционного образования в высшей школе. Социология образования, 5: 51–60.
Фастова Е.И., Иванова О.Л. 2018. Инновационные педагогические технологии. Кейс успешного педагога. Под ред. Е.И. Фастовой, Г.П. Поповой. М., Учитель, 79 с.
Boettcher J., Conrad R.–M. 2016. The online teaching survival guide: simple and practical pedagogical tips. Jossey–Bass, 416 p.
Elkins D., Pinder D. 2015. E–Learning Fundamentals: A Practical Guide. Alexandria, VA, ATD Press, 176 р.
Dirksen J. 2015. Design for How People Learn. Series: Voices That Matter. New Riders, 304 p.
Mayer R.E. 2009. Multimedia Learning. Santa Barbara, University of California, 320 p.
Moreno R., Mayer R.E. 1999. Cognitive principles of multimedia learning: The Role of Modality and Contiguity. Journal of Educational Psychology, 91 (2): 358 – 368.
Muller T., Murdoch M. 2018. The Learning Explosion: 9 Rules to Ignite Your Virtual Classrooms. Franklin Covey, 190 р.
Abstract views: 476
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Александра Сергеевна Закусило
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.