Pedagogical strategies and tactics designing in music learning

Authors

  • Natalia V. Konstantinova Altai State Institute of Culture

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-399-407

Keywords:

design, system, musical and pedagogical process, aesthetic situations, artistic dialogue

Abstract

Design activity is becoming a necessary component of the training of a modern music teacher. The development of pedagogical science and practice, the emergence of new technologies creates the need for a constant rethinking of the possibilities of design activities, which is insufficiently covered in the scientific and pedagogical literature. The aim of the work was to consider the system of music education as an integral component of design, as well as the musical and pedagogical process, as its part from the standpoint of the interaction of three subjects: teacher - music - student. An explanation of the content of each is given. The experience of designing a music education system was studied on the example of analyzing the project "Music for All" in the Republic of Sakha (Yakutia). The analysis of the pedagogical situation, which has an aesthetic
character, as the main object of design tactics, its content, structure, stages of organization in the musical and pedagogical process is presented. The forms of design in musical and educational practice are determined. The conditions for creating a favorable pedagogical environment in the implementation of project activities of a musician teacher are given. The stated positions will allow one to orientate and adapt to constantly developing and changing pedagogical knowledge, accelerate adaptation to new musical and educational technologies, new paradigms of education. The scientific contribution of this work was the substantiation of the design from the standpoint of the specifics of the teacher-music-student interaction.

Author Biography

Natalia V. Konstantinova, Altai State Institute of Culture

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, head of the Department
of musicology and piano of the Altai state Institute of culture,

Barnaul, Russia

References

Абдуллин Э.Б. 2014. Основы исследовательской деятельности педагога-музыканта. СПб., Планета музыки, 368 с.

Абдуллин Э.Б., Ванилихина О.В., Морозова Н.В. 2002. Методологическая культура педагога-музыканта. М., Академия, 272 с.

Безрукова В.С. 1994. Педагогика : учебник для индустр.-пед. техникумов и инж.-пед. Вузов. Екатеринбург, УГППУ, 338 с.

Пахомова Н.Ю. 2003. Метод учебных проектов в образовательном учреждении. Под ред. Н.Ю. Пахомовой. М., АРКТИ, 121 с.

Рачина Б.С. 2015. Педагогическая практика: подготовка педагога-музыканта. Под ред. Б.С. Рачиной. СПб., Лань, Планета музыки, 512 c.

Основы теоретического музыкознания. 2003. Под ред. М.И. Ройтерштейна. М., Академия, 2003, 272 c.

Харайбатова О.М. 2019. Организационная структура управления Республиканским проектом «Музыка для всех». Ежеквартальный культурно-просветительский журнал «Музыка для всех», 2: 24–26.

Яковлева Н.О. 2001. Педагогическое проектирование. Под ред. И.С Карасовой. Челябинск, Изд-во Челяб. гос. пед. ун-та, 124 с.

Лебедева О.Е. 2010. Педагогическое проектирование: теоретические аспекты. В кн. Аграрная наука – сельскому хозяйству. V Международная научно-практическая конференция. Барнаул, Алтайский государственный аграрный университет: 466–468.

Бичерова Е.Н. 2012. Особенности исследовательской и проектной деятельности младших школьников: сравнительно-сопоставительный анализ. Вестник Брянского государственного университета, 1 (1): 187–194.

Ганиева Э.А. 2017. Проектно-исследовательская деятельность обучающихся в рамках ФГОС второго поколения: сравнительно-сопоставительный анализ. В кн.: Культура, наука, образование: проблемы и перспективы. Материалы VI международной научно-практической конференции, Нижневартовск, 13–15 февраля 2017 г., ч. I: Общественные и гуманитарные науки. Под ред. А.В. Коричко. Нижневартовск, Изд-во Нижневарт. гос. ун-та: 38–45.

Константинова Н.В. 2020. Особенности взаимодействия вузов культуры с Центрами помощи детям, оставшимся без попечения родителей (на примере деятельности музыкального факультета АГИК). В кн.: Взаимодействие учреждений культуры и образования в музыкальном развитии детей. Сборник статей и материалов IV Всероссийской научно-практической конференции, Новосибирск, 5–6 марта 2020 г. Новосибирск, Изд-во Новосиб. гос. Консерватория им. М.И. Глинки: 32–40.

Константинова Н.В. 2019а. Особенности проектно-исследовательской деятельности педагога-музыканта. В кн.: Теория, история и практика образования в сфере культуры. Материалы XIX международной научно-методической конференции, Барнаул, 17 октября 2019 г. Под ред. Е.А. Московкиной. Барнаул, Изд-во АГИК: 166–169.

Константинова Н.В. 2019б. Традиционные и инновационные формы общения с музыкой в современном образовании. В кн.: Взаимодействие учреждений культуры и образования в музыкальном развитии детей. Сборник статей и материалов III Всероссийской научно-практической конференции, посвящённой 115-летию со дня рождения Дмитрия Борисовича Кабалевского, Новосибирск, 1–2 марта 2019 г. Под ред. Л.П. Робустовой. Новосибирск, Изд-во Новосиб. гос. консерватория им. М.И. Глинки: 29–37.

Константинова Н.В. 2018. Культурно-воспитательная среда как условие профессионально-творческого саморазвития студентов. В кн.: Теория, история и практика образования в сфере культуры. Материалы XVIII международной научно-методической конференции, Барнаул, 15 марта 2018 г. Под ред. Л.Г. Гусляковой. Барнаул, Изд-во АГИК: 115–118.

Медушевский В.В. 1993. Художественный мир музыки. В кн.: Спутник учителя музыки. Под ред. С.С. Балашовой. М., Просвещение: 77–89.

Dieter Dörrenbächer 2009. Musikalische bildung in deutschland von kindesbeinen an Ziele – Strukturen – Perspektiven. URL: https://rachmaninov.ru/assets/uploads/konf/dgt_2016/dyorrenbexer.pdf (дата обращения: 23.05.2020).

Dewey J. 1915. Froebel`s Educational Principles. URL: http://www.brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey-1907/Dewey-1915b.html. Chicago: University of Chicago. (1915): 111-127. (дата обращения: 05.05.2020).

Кірєєва Т.І. 2011. Музична освіта сьогодення: від ярослава мудрого до новітнього часу URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/85447/26-Kireeva.pdf?sequence=1 (дата обращения: 03.06.2020).

The Project Gutenberg E Book of Democracy and Education, by John


Abstract views: 460

Share

Published

2020-10-21

How to Cite

Konstantinova, N. V. (2020). Pedagogical strategies and tactics designing in music learning. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(3), 399-407. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-399-407

Issue

Section

Pedagogics