Designing a friendly educational environment of a pedagogical institute
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-443-454Keywords:
friendly school, educational environment of the University, pedagogical institute, future teacher, design, project managementAbstract
The idea of forming a friendly system of teacher-child relationships in the school's educational environment is a key idea of the Belgorod region's "Friendly school" education development Strategy for the period 2019-2021. Within the framework of the Strategy, an actual task is to prepare a "friendly teacher" for a "friendly school". The training of such a teacher with new professional competencies and high motivation should also be carried out in a "friendly" educational environment of a pedagogical University. However, this category is not sufficiently justified in psychological and pedagogical science. In this regard, the authors analyzed the concept of "educational environment", revealed its essence and structure. The "goodwill" of the educational environment is considered as the most important condition that allows us to give the educational environment of the University a developing character. It is shown that the friendly educational environment of a pedagogical University is a factor in forming the readiness of a future teacher to carry out professional activities based on humanism, cooperation, and goodwill. The article describes the experience of developing the initiative project " Friendly pedagogical Institute of
Belgorod National Research University" in the framework of project management methodology, such stages as problematization, goal setting, defining project results, requirements for results, indicators of project success, developing project activities, and determining the risks and effects of project implementation have been worked out.
References
Зимняя И.А. 2010. Педагогическая психология. Под ред. И.А. Зимней. Москва, Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж, МОДЭК, 448 с.
Коджаспиров А.Ю., Коджаспирова Г.М. 2017. Психолого-педагогическая безопасность образовательной среды детских учреждений. М., Проспект, 464 с. URL: https://rucont.ru/efd/632755 (дата обращения: 07.04.2020).
Москвин С.Н. 2019. Управление проектами в сфере образования. Под ред. С.Н. Моквина. Москва, Юрайт, 139 с. URL: https://urait.ru/bcode/446191 (дата обращения: 04.04.2020).
Писарева С.А. 2005. Образовательная среда профильного обучения. Под ред. А.П. Тряпицыной. СПб., КАРО, 96 с.
Алисов Е.А. 2016. Категориальная специфика понятия «Экологически безопасная образовательная среда». В кн.: Современное образование в стране: состояние, проблемы, перспективы развития. Сборник материалов городского межвузовского Круглого стола, Москва, 7- 9 октября 2016 года. Под ред. Л.В. Поляковой, Г.М. Коджаспировой. М., Издательство «Экон-Информ»: 3–7.
Баева И.А. 2002. Психологическая безопасность в образовании. Под ред. И.А. Баевой. СПб., Издательство «СОЮЗ», 271 с.
Вачков И.В. 2014. Полисубъектное взаимодействие в образовательной среде. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 11 (2): 36–50.
Веряев A.A., Шалаев И.К. 1998. От образовательных сред к образовательному пространству: понятие, формирование, свойства. Педагог: наука, технология, практика. 1 (4): 33– 39.
Гурьянова Э.А., Зайнуллина М.Р., Мещерякова С.А., Набиева Л.Г., Новикова Е.Н., Палей Т.Ф., Ревкова Е.Г. 2012. Реализация проектно-ориентированной модели управления в сфере высшего профессионального образования. Казань, Издательство Института экономики и финансов К(П)ФУ, 160 с.
Кашник О.И., Брызгалина А.А. 2013. Социальная безопасность: теоретические аспекты. Образование и наука, 3 (102): 98–110. DOI: https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-3-98-110.
Козырев В.А. 2004. Гуманитарная образовательная среда педагогического университета: сущность, модель, проектирование. Под ред. В.А. Козырева. СПб., Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 328 с.
Менг Т.В., Лабунская Н.А. 2001. Образовательная среда: подходы к раскрытию понятия. В кн.: Образовательная среда школы: проблемы и перспективы развития. Материалы шестой научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 15 февраля 2001 года. СПб., Издательство Образование: 19–21.
Муравьева Н.Н. Лебедева А.М. 2019. Проектное управление в сфере образования. Журнал "У". Экономика. Управление. Финансы, 2: 113–119. URL: https://portalu.ru/index.php/journal/article/view/217 (дата обращения: 03.04.2020).
Подымова Л.С., Алисов Е.А. 2010. Готовность субъектов образовательного процесса к педагогическому проектированию образовательной среды. Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки, 12 (92): 135–138.
Подымова Л.С., Подымов Н.А., Алисов Е.А. 2018. Готовность педагогов к обеспечению безопасности личности в инновационной образовательной среде. Интеграция образования, т. 22, № 4 (93): 663–680. DOI: 10.15507/1991-9468.093.022.201804.663-680.
Раудсепп М. 1989. Субъект и поддерживающая среда. В кн.: Средовые условия развития социальных общностей. Под ред. Т. Нийта. Таллин: 67–92.
Слободчиков В.И. 2000. О понятии образовательной среды в концепции развивающего образования. Под ред. В.И. Слободчикова. М., Экопсицентр РОСС, 230 с.
Тарасов С.В. 2011. Образовательная среда: понятие, структура, типология. Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина, 3 (3): 133–138.
Alonso F., Esteban C., Tortosa F., Useche S. 2017. Perception of Road Safety in Children's Environment. American Journal of Educational Research, 5 (3): 273-278. DOI: 10.12691/education-5-3-7.
Bergmuller S. 2013. The relationship between cultural individualism-collectivism and student aggression across 62 countries. Agressive Behavior, 39 (3): 182–200. DOI: 10.1002/ab.21472.
Doran G.T. 1981. There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives. Management Review, Volume 70 (11): 35–36.
Glew G.M., Fan M.-Yu, Katon W., Rivara F.P. 2008. Bulling and school safety. The Journal of Pediatrics, 152 (1): 123–128. DOI: 10.1016/j.jpeds.2007.05.045.
Jafari S., Asgari A. 2020. Predicting Students’ Academic Achievement Based on the Classroom Climate, Mediating Role of Teacher-Student Interaction and Academic Motivation. Integration of Education, 24 (1): 62–74. DOI: https://doi.org/10.15507/1991-9468.098.024.202001.062-074 ((in Russian).
Malan L., Van Dijk D. 2016. The strategy to align road safety education to the further education and training band curriculum. Africa Education Research, 13: 132–146. DOI: 10.1080/18146627.2016.1224557.
Nansel T.R., Overpeck M.D., Haynie D.L., Ruan W.J., Scheidt P.C. 2003. Relationships between bullying and violence among US youth. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 157(4):348-353. DOI: 10.1001/archpedi.157.4.348.
Rowe E.W., Kim S., Baker J.A., Kamphaus R.W., Horne A.M. 2010. Student Personal Perception of Classroom Climate: Exploratory and Confirmatory Factor Analyses. Educational and Psychological Measurement, 70 (5): 858–879. Available at: https://eric.ed.gov/?id=EJ898768 (accessed: 03.03.2020).
Urdan T., Schoenfelder E. 2006. Classroom Effects on Student Motivation: Goal Structures, Social Relationships, and Competence Beliefs. Journal of School Psychology, 44 (5): 331-349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.003.
Von Solms R., Von Solms S. 2015. Cyber Safety Education in Developing Countries. Systemics, Cybernetics and Informatics, 13 (2): 14–19. Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/7841/32717d6cb981e654b579d1285339a554ea7b.pdf (accessed: 03.03.2020).
Abstract views: 437
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Виктория Борисовна Тарабаева, Елена Николаевна Кролевецкая
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.