WAYS TO MAKE A COMFORTABLE SOCIO-PSYCHOLOGICAL CLIMATE IN THE LESSON IN THE CONDITIONS OF EDUCATION INFORMATIZATION (ON THE EXAMPLE OF LESSONS OF GEOGRAPHY)

Authors

  • Yu.Yu. Chikina Luhansk Taras Shevchenko national university

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-1-66-74

Keywords:

psychological climate, socio-psychological climate, information technology, information and communication technology, modern teaching aids, computerization of education

Abstract

An important condition for the harmonious development of the student's personality is the presence of a favorable socio-psychological climate in the school and classroom. This problem is particularly relevant in the context of Informatization of education, the widespread use of modern means of information and communication technologies. With the wide use of information technologies, the insufficient number of works in the aspect of the impact of the social and psychological climate on the quality of the educational process has not been sufficiently studied. The purpose of the study is to consider the main factors aimed at creating a favorable socio-psychological climate in the conditions of widespread use of information and communication technologies using the example of geography lessons. As a result of the research, the characteristic of favorable and unfavorable social and psychological climate in geography lessons is given. Psychological mechanisms of influence of Informatization of education on students in the educational process are indicated. The main factors that help to create a friendly emotional atmosphere at geography lessons in the conditions of widespread use of Informatization tools are identified, the main ways of forming and maintaining a favorable socio-psychological climate in the classroom in the conditions of Informatization of education are identified.

Author Biography

Yu.Yu. Chikina, Luhansk Taras Shevchenko national university

Lugansk National University named after Taras Shevchenko,
2 Oboronnaya St, Lugansk, 91011

References

Аникеева Н.П. 1989. Учителю о психологическом климате в коллективе. М., Просвещение, 178 c.

Антонова Ю.О. 2013. Формирование социально-психологического климата в педагогическом коллективе. Достижения вузовской науки, 7: 165-172.

Бабаева Ю.Д., Войскунский А.Е. 1998. Психологические последствия информатизации. Психологический журнал, 1: 45–51.

Бойко В.В., Ковалев А.Г., Панферов В.Н. 1998. Социально-психологический климат коллектива и личность. М., Мысль, 240 c.

Васильева Е.А. 2018. Формирование социально-психологического климата в коллективе педагогов. Психология, социология и педагогика, 1. URL: http://psychology.snauka.ru/2018/01/8488 (дата обращения: 07.08.2019).

Васькевич М.Э., Саутина А.В. 2018. Формирование благоприятного психологического климата в ученическом коллективе. URL: https://nauchforum.ru/studconf/gum/iv/995 (дата обращения: 07.08.2019).

Голов В.П. 1987. Средства обучения географии и условия их эффективного использования. М., Просвещение, 222 c.

Даринский А.В., Луканенкова В.К. 1983. Самообразование учителя географии. М., Просвещение, 159 c.

Зверева Ю.С. 2016. Информатизация образования. Молодой ученый, 6 (3): 23–26. URL: https://moluch.ru/archive/110/27234/ (дата обращения: 20.08.2019).

Коджаспирова Г.М. 2000. Педагогический словарь. М., Академия, 176 с.

Малимонов М.И. 2016. Социально-психологические методы и средства, влияющие на формирование положительного социально-психологического климата в коллективе. Закономерности и тенденции развития науки в современном обществе, 3: 148–152.

Мансуров Н.С. 1992. Морально-психологический климат и его изучение. М., Просвещение, 132 с.

Насс О.В. 2009. Сущностные характеристики педагогического феномена компьютерных средств. Высшее образование сегодня, 10: 86–88.

Полат Е.С. 2007. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М, Академия, 364 c.

Трайнев В.А. 2013. Новые информационные коммуникационные технологии в образовании. М., «Дашков и К°», 320 с.

Циулина М.В. 2016. Профессиональная подготовка педагога: социально-педагогические предпосылки. Теория и практика образования в современном мире. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/192/10726/ (дата обращения: 02.08.2019).

Шепель В.М. 2002. Понятие психологического климата. Вопросы психологии, 3: 17–21.

Charles Eisher, David C. Dwyer, Keith Yocam. 1996. Education and Technology: reflections on computing in classrooms. San Francisco, Jossey-Bass Publishers, 316 p.

Fabry D.L. 1997. Barriers to the effective use of technology in education: current status. Journal of Educational Computing Research, 17 (4): 385–395.


Abstract views: 439

Share

Published

2020-07-22

How to Cite

Chikina, Y. (2020). WAYS TO MAKE A COMFORTABLE SOCIO-PSYCHOLOGICAL CLIMATE IN THE LESSON IN THE CONDITIONS OF EDUCATION INFORMATIZATION (ON THE EXAMPLE OF LESSONS OF GEOGRAPHY). Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(1), 66-74. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-1-66-74

Issue

Section

Pedagogics