Formation of a new image and competencies of the Graduate-2030 through the prism of the total quality management concept
Keywords:
quality management, educational organization, independent assessment of education quality, PDCA cycle, graduate model, future competencies, quality of education, competence approach, process approach, continuous learningAbstract
In today's dynamically changing society, the issues of the students training quality are becoming increasingly relevant and important. Graduates with a set of soft-skills become in demand in the labor market. In this connection, there is a need to use flexible individual educational trajectories of students in the educational process, allowing them to independently choose the areas of training for the formation of the necessary competencies in the future. The purpose of this study is to form a new image and define the competencies of the Graduate-2030 through the prism of the total quality management concept. The study defined the basic set of required competencies of the future; proposed target model training the Graduate-2030, built on the principles of total quality management and continuous improvement; presented the basic curriculum model “2+2+2” reflecting individual path of selfdevelopment based on the principles of learning throughout life. In order to successfully build and adjust individual educational trajectories of students, it is justified using of tools for internal and external independent assessment of the students training quality. The results of the study can be used in the process of designing, developing and implementing educational programs of higher education.
References
Абдаллах К.М. 2019.Актуальные проблемы оценки качества образования в вузе. Молодой ученый, 17: 203–204. URL: https://moluch.ru/archive/255/58365/ (дата обращения: 25.12.2020).
Васильчиков А.В. 2020. Национальный проект «Образование» и форсайт-проект «Образование-2030» как драйверы развития системы высшего образования в России. Евразийский юридический журнал, 3 (142): 361–364.
Горовая В.И., Шевченко Г.И. 2017. Качество результатов образования в формате компетенций личности. Преподаватель XXI век, 4-1: 90–100.
Дмитриева Н. В., Габинская О. С. 2019. Внутренняя независимая оценка качества высшего образования: необходимость, виды и инструменты. Теоретическая и прикладная экономика, 1: 41–48. DOI: 10.25136/2409-8647.2019.1.28661
Ефимов В.С. 2012. Форсайт высшей школы России: контуры перспективной государственной политики. Университетское управление: практика и анализ, 5: 6–42.
Концепция Э. Деминга в управлении качеством. 2020. Белгород, ИД «БелГУ» НИУ «БелГУ», 178 с.
Ксенофонтова Т.Ю., Ершов Е.М. 2019. Развитие системы управления формированием профессиональных и надпрофессиональных компетенций у выпускников российских вузов в условиях цифровой трансформации. Экономика и менеджмент систем управления, 3 (33): 41–48.
Лонцих П.А., Лившиц И.И., Кунаков Е.П., Дролова Е.Ю., Лонцих Н.П., Карасев С.Н., Карасева В.А., Никифорова К. 2017. Совершенствование процесса подготовки бакалавров и магистров на основе внедрения концепции CDIO и цикла Деминга. Качество. Инновации. Образование, 1 (140): 3–11.
Примеров Д.А. 2011. Система формирования оценочной компетенции у студентов педагогических вузов. Мир науки, культуры, образования, 3 (28): 98–101.
Решетникова О.А. 2018. «Портрет» выпускника через призму требований КИМ: настоящее и формируемое будущее. Педагогические измерения, 2: 4–7.
Тугускина Г.Н. 2020. Качество образования выпускников вузов: региональный аспект. Экономика образования, 6 (121): 39–48.
Ansar, Arifin S., Ikhfan H. 2018. Assessing soft skills of undergraduate students: framework for improving competitiveness, innovation and competence of higher education graduates. Studia Humanitatis, 1: 4.
Kucheryavenko S.A., Stenyushkina S.G., Nazarova A.N., Bondarenko B.A. 2020. Quality assessment of university students training. Research Result. Pedagogy and Psychology of Education, 6 (2): 26–33.
Abstract views: 248
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Светлана Алексеевна Кучерявенко, Анастасия Николаевна Назарова, Светлана Геннадьевна Стенюшкина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.