Impact of digital technologies on the educational process in the field of additional education
Keywords:
digital pedagogy, platforms, technical development, information, technology, computer coursesAbstract
Currently, there are a large number of different platforms, environments and programs for visualization and material processing. At the same time, digital technologies should not replace teaching in a traditional format, but rather should be used as additional means to improve the interaction between teacher and student. One of the serious problems of modern Russian schools and additional education is the growing lag behind the requirements of digitalization of the economy and the main spheres of public life. Despite the large number of publications on this issue, there is practically no research on the use of digital technologies in the framework of additional education. The purpose of this study is to consider existing digital technologies and determine the degree of influence on the educational process in additional education using the example of the educational organization "Unium". In the course of the study, a survey was conducted in which 13 teachers and 29 students of the educational organization "Yunium" took part. The most popular digital technologies used by teachers and the most interesting for students have been identified.
References
Андреев И. 2018. Тезисы о цифровом образовании. URL: http://news. ifmo.ru/ru/blog/53/ (дата обращения: 17.11.2020).
Price D. 2013. Open: How we'll live, work and learn in the future. Crux Publishing, 192 p.
Price D. 2015. Open. How we will live, work and study. Crux Publishing, 274 p.
Ахметжанова Г.В., Юрьев А.В. 2018. Цифровые технологии в образовании. Балтийский гуманитарный журнал, 3 (24), том 7: 334–336.
Дубровцева М.В. 2019. Вопросы качества образования: учреждения дополнительного образования. В кн.: Образование и наука в современных реалиях. Материалы IX Междунар. науч.-практ. конф. Чебоксары, 24 мая 2019 г. Под ред. О.Н. Широкова, Л. Абрмовой. Чебоксары, ЦНС «Интерактив плюс»: 55–57.
Игнатова Н.Ю. 2017. Образование в цифровую эпоху. Под ред. С.В. Докучаева. Нижний Тагил, НТИ (филиал) УрФУ, 128 с.
Карабельская И.В. 2017. Использование цифровых технологий в образовательном процессе высшей школы. Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия: Экономика, 1 (19): 127–131.
Кисляков А.В., Кинева Е.Л., Лямцева Е.В., Ребикова Ю.В., Щербаков А.В. 2019. Повышение квалификации муниципальных команд по вопросам развития сети дополнительных общеобразовательных программ. Вопросы педагогики, 4-2: 118–124.
Козлова Н.Ш. 2019. Цифровые технологии в образовании. Вестник Майкопского государственного технологического университета, 1 (40): 85–93.
Пичужкина Д.Ю., Смекалова Е.С., Поначугин А.В. 2019. Использование сервисов WEB 2.0 в образовании. Вопросы педагогики, 4-2: 175–178.
Пичужкина Д.Ю., Смекалова Е.С., Сулима И.И. 2019. Искусственный интеллект: возможности в системе образования. Наука и образование: новое время, 1(30): 619–623.
Самерханова Э.К., Балакин М.А. 2020. Подготовка руководителей профессиональных образовательных программ к работе в условиях цифровой среды вуза. Вестник Мининского университета, 2 (31), 8: 4.
Сапожникова Т.В., Захарова О.В. 2020. Совершенствование индивидуальной методической системы педагогов дополнительного образования в условиях формирования цифровой среды организации дополнительного образования. Вопросы педагогики, 8-1: 85–90.
Сидорова Л.В., Крупская Ю.В. 2020. Плюсы. Минусы и перспективы онлайн-образования. Профессиональное образование и рынок труда, 2: 87–88.
Стародубцев В.А. 2017. Открытая педагогика в информационном обществе. Педагогическое образование в России, 6: 145–150.
Стрельчук Е.Н. 2019. Педагогический инструментарий: сущность, употребление и роль понятия в российской и зарубежной педагогике. Перспективы науки и образования, 1 (37): 10–19.
Шамов А.Н., Ким О.М. 2020. Особенности профессиональной деятельности преподавателя иностранных языков в вузе. Вестник Мининского университета, 2 (31), т. 8: с. 5.
Ali W. 2019. The Efficacy of Evolving Technology in Conceptualizing Pedagogy and Practice in Higher Education. Journal of Higher Education Studies, 9 (2): 81–95
Basilaia G., Kvavadze D. 2020. Transition to online education in schools during a SARSCoV-2 coronavirus (Covid-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4): 1–9
Ertmer P. A., Otternbreit-Leftwich A. T. 2019. Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42: 255–284
Gottschalk H.T. 1995. Distance education: An overview. URL: http://www.uidaho.edu/evo/dist1.html (дата обращения: 03.12.2020)
Tanis C. J. 2020. The seven principles of online learning: Feedback from faculty and alumni on its importance for teaching and learning. Research in Learning Technology, 28. URL: https://doi.org/10.25304/rlt.v28.2319 (дата обращения: 03.11.2020)
Zhu X. 2020. Building up National Online Teacher Education System. Research in Education Development, 40 (2): 3. URL: https://doi.org/10.14121/j.cnki.1008-3855.2020.02.002 (дата обращения: 12.12.2020)
Abstract views: 357
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Александр Викторович Поначугин, Дарья Юрьевна Пичужкина, Екатерина Сергеевна Смекалова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.