Value-evaluation principles in film criticism

Authors

  • Lyudmila P. Saenkova-Melnitskaya Belarusian State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-2-175-183

Keywords:

Film criticism, journalism, value meaning, publications, criteria

Abstract

Film criticism as a special type of media practice, on the one hand, has an impact on the development of film art, on the other, affects the development and strengthening of the cultural status of journalism. Film criticism is an important tool in the search for the semantic and aesthetic meanings of the actively developing film process. Despite the attention from the media discourse researchers, film critics and cinematographers to the essential features of this type of creative activity such categories as value bases and evaluative principles remain insufficiently studied. The purpose of this study is to analyze the value-evaluation principles in film criticism in diachronic and synchronic aspects. The result of the research is the identification of the dominant value principles in film critical texts in different historical periods, justification of the need to follow the evaluation criteria that reveal the degree of artistic consistency of the film production.

Author Biography

Lyudmila P. Saenkova-Melnitskaya, Belarusian State University

Candidate of Philology, Associate Professor, Head of the Department of Literary and Artistic Criticism of the Faculty of Journalism of the Belarusian State University,
Minsk, Republic of Belarus

References

Авдеев И., Зайцева Л. 1996. Все белорусские фильмы. Т.1. Игровое кино (1926-1970). Под ред. А.В. Красинского. Минск, Бел. навука, 240 с.

Авдеев И., Зайцева Л. 2000. Все белорусские фильмы. Т.2. Игровое кино (1971-1983). Под ред. А.В. Красинского. Минск, Бел. навука, 299 с.

Баранов В.И., Бочаров А.Г., Суровцев Ю.И. 1982. Литературно-художественная критика. М., Высшая школа: 207 с.

Белов Г., Хлоплянкина. Т. 1970. Мнимая поэтичность. Советский экран, 18: 4-5.

Бондарева Е.Л. 2004. Освещение литературы и искусства в СМИ. Минск, БГУ, 119 с.

Блейман М. 1967.Талантам мысли глубину. Советская культура, 23 янв. С.4.

Дьяченко В. 1970. Парадоксы современного фильма. Искусство кино, 12: 21-35.

Журналистика сферы досуга. 2012. Под ред. Л.Р. Дускаевой, Н.С. Цветовой. СПб., Высш. школа журн. и мас. коммуникаций, 304 с.

Критика критики. Анкета «Искусство кино». 2003. Искусство кино, 12: 5-12. URL: http://old.kinoart.ru/archive/2003/12/n12-article2 (дата обращения 07.08.2010)

Лазутина Г.В., Распопова С.С. 2012. Жанры журналистского творчества. М., Аспект Пресс, 320 с.

Манаева Д.1969. О войне без войны. Советская Белоруссия, 20 нояб. С.4.

Павлючик Л.1985. От исповеди к эпосу. Судьба и фильмы Виктора Турова. М., Всесоюзн. бюро пропаганды киноискусства, 112 с.

Ратников Г. 1985. На экране Великая Отечественная. В кн. Красинский А.В. Современное белорусское кино. Под ред. А.В. Красинского, Е.Л. Бондаревой. Минск, Наука и техника: 88–136.

Цветова Н.С. 2019. Искусство в массмедиа. С-Пб., Издательство ВВМ, 91 с.

Ямпольский Михаил. 2012. Что такое кинокритика. URL: http://os.colta.ru/cinema/events/details/35533 (дата обращения 17. 07. 2014).

Агафонова Н. А. 2014. Искусствоведение как наука: Pro & Contra. Артэфакт, 1: 89-93.

Бондарева Е.Л. 1983. Экран в разных измерениях. Минск, Изд-во БГУ, 271 с.

Гаранина Э.Ю. 2013. Оценочность в жанре кинорецензии. Вестник Кемеровского государственного университета, 2-2 (54): 28–31.

Груздева М.М. 2019. Современная арт-рецензия как отражение арт-сознания постмодернистской культуры (к постановке вопроса). Вопросы психолингвистики, 2 (40): 176-185.

Дедкова Т.Ф. 2008. Культурологическая проблематика. В кн.: Проблематика СМИ: информационная повестка дня. Под ред. М.В. Шкондина и др. М., Аспект Пресс: 143–178.

Ильченко С.Н. 2019. Культурология журналистики: объяснение понятий. Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика, 1: 13-16.

Короченский А.П. 2003. Пятая власть? Медиакритика в теории и практике журналистики. Ростов н/Д., Изд-во Рост. ун-та, 280 с.

Лазутина Г.В. 2013. Печатные издания в процессе ценностного ориентирования аудитории: возможности и результаты. Вестник. Московского ун-та. Сер. 10. Журналистика, 6: 66-77.

Ли Линцзюань. 2018. Снижение категоричности оценки и прагматическая функция оценки в тексте кинорецензии. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 7-2 (85): 343-347.

Микешина Л.А. 2007. Эпистемология ценностей. М., Рос. полит. энцикл., 439 с.

Мясникова М.А. 2014. Практическая подготовка арт-журналистов в рамках профессионального медиаобразования. Педагогическое образование в России, 12: 117-121.

Сагдуллаев К.К. 2014. Арт-журналистика в глобальном информационном пространстве. Austrian Journal of Humanities and Social Sciences, 3-4: 13-17.

Саенкова Л.П. 2010. Особенности современной медиакультуры в условиях глобализации. Социум и власть, 4 (28): 97-102.

Саенкова-Мельницкая Л.П. 2014. Понятия «жанр», «система жанров» в журналистике и кинокритике: предметные характеристики и факторы жанрообразования. Веснік БДУ. Сер IV. Філалогія. Журналістыка. Педагогіка, 4 (2): 82-85.

Самсонова А.А. 2021. Арт-журналистика. Речевые техники оценивания произведения искусства. С-Пб. Алетейя, 129 с.

Федоров А.В. 2013. Анализ аудиовизуальных медиатекстов. М., Директ-Медиа, 182 с.

Фрольцова Н.Т. 2003. Типология творческой деятельности в аудиовизуальной коммуникации. Минск, БГУ, 216 с.


Abstract views: 410

Share

Published

2021-08-06

How to Cite

Saenkova-Melnitskaya, L. P. (2021). Value-evaluation principles in film criticism. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(2), 175-183. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-2-175-183

Issue

Section

Journalism and public relations