Online interviews as a new popular genre of journalism during the period of self-isolation
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-2-184-190Keywords:
digital media, new media, self-isolation, content, Computer-mediatedcommunicationAbstract
The article describes the main reasons for the emergence of a new genre of journalism – online interviews in modern reality, analyzes the advantages of online interviews (the ability to conduct interviews without the personal presence of a guest, the relative simplicity and cheapness in production, the speed of content creation) and disadvantages, including the need for the interviewee to have technical means and skills, the relatively low quality of video received from the interviewee, the lack of live non-verbal contact between the interlocutors. The definition of online interviews as a category that is not sufficiently described in the framework of journalistic science is given. It is concluded that this type of interview develops quite quickly during the period of self-isolation, in addition, after the removal of restrictive measures, this format does not disappear, but develops into an independent direction within the framework of journalistic creativity.
References
Александрова И.Ю. 2019. Методология маркетингового исследования интернет-пользователей. E-Management, 2 (1): 7–18. DOI: https://doi.org/10.26425/2658-3445-2019-1-7-18.
Арбузов С.С., Грибан О.Н., Грибан И.В. 2020. Применение технологии стрим-обучения в педагогическом вузе: подходы к оценке эффективности. Педагогическое образование в России, 1: 58–64.
Барановская П.А. 2020. Влияние пандемии коронавируса на деятельность средств массовой информации (на примере интернет-проекта хакасии "репаблик"). Вестник ХГУ им. Н.Ф. Катанова, 2 (32): 57–63.
Вертинова А.А., Бородина Д.М., Воронова К.Н. 2019. Диджитализация сферы управления персоналом. Карельский научный журнал, (3 (28)), т. 8: 81–83.
Воевудская О.М., Шурлина О.В. 2019. Компьютерно-опосредованная коммуникация: характерные черты и специфические особенности. ART LOGOS, 1 (6): 98–110.
Дмитриева О.А. 2018. Скайп-интервью в качественных исследованиях. Обзор. Мониторинг, 1 (143): 107–116.
Жумаева О.А. 2014. Анализ интернет-интервью через призму фактора адресата. Вестник Челябинского государственного университета, 10 (339): 56–63.
Ковригина Е.А. 2008. Дискурсивные стратегии интервьюера (на материале американского интернет-интервью). Вестник Бурятского государственного университета. Язык. Литература. Культура, 11: 85–90.
Лукина М.М. 2003. Технология интервью. М., Аспект Пресс, 191 с.
Новичихина М.Е., Самойленко Н. С. 2020. Новые медиа и новые функции медиатекста: к вопросу о трансформации современной журналистики. Верхневолжский филологический вестник, 2: 92–98.
Путилова Е.Г. 2015. Эволюция биографического метода: особенности проведения online-интервью. Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки, 2 (65): 22–26.
Хомутникова Е.А., Джалилов Р.А., Иноятова К.Ш. 2019. Технологии создания интервью для молодежи в интернет-СМИ. Медиасреда, 2: 45–49.
Шестакова П.С. 2019. Применение жанра интервью в интернет-пространстве. Медиасреда, 1: 98–102.
Chin L. 2016. Advantages and Disadvantages of Computer Mediated Communication in the Context of Unimas Students fnd Staff. New technocomm. Available at: https://newtechnocomm.wordpress.com/2016/03/05/advantages-and-disadvantages-of-computer-mediated -communication-in-the-context-of-unimas-students-and-staff/ (accessed: 09.02.2021).
Mc Quail D. 2005. McQuail's Mass Communication Theory. London, SAGE Publications, 534 p.
Salmons J. 2014. Qualitative Online Interviews: Strategies, Design, and Skills. SAGE Publications, 320 р.
Weinmann T., Thomas S., Brilmayer S., Heinrich S., Radon K. 2012. Testing Skype as an interview method in epidemiologic research: response and feasibility. International Journal of Public Health. 6: 959–961.
Abstract views: 406
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Никита Сергеевич Самойленко, Ксения Игоревна Кушнир
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.