Physical and recreational activities for prevention of deviant behavior of students in professional educational organizations
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-2-219-226Keywords:
prevention system, deviance, physical culture, physical culture and recreational activities, professional educational organization, studentsAbstract
Despite the high level of deviance among students, the potential of physical culture and recreation activities as a pedagogical tool in the prevention of deviance remains insufficiently studied. In this regard, the aim of the study was to develop a system for the prevention of deviant behavior of students in professional educational organizations by means of physical culture and recreational activities. It was concluded that the system of prevention of deviant behavior will be effective in the case of the implementation of a set of pedagogical conditions: organizational, stimulating, methodological, as well as on the condition of the theoretical readiness of teachers of additional education for this type of activity. In the course of the study, it was decided to attribute all forms of motor activity to the means of physical recreation. Special attention in the system is given to educational and training complexes, with the exception of sports-preparatory orientation and narrow specialization, the differentiation of which was made depending on the level of manifestation of students deviance.
References
Богомолова Е.А., Савченко О.Г. 2017. Девиантное поведение студентов и причины его проявления. Педагогика и психология. Тория и практика, 1 (9): 8-10.
Быструшкин С.К., Селиверстова И.Г., Тютерева И.А., Тютерев В.Н., Грибцова Л.С., Гениатулина Е.В. 2020. Психофизическая адаптация обучающихся первого курса колледжа к учебной деятельности. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований, 2: 15-18.
Виноградов Г.П. 1997. Теория и методика рекреационных занятий физическими упражнениями. СПб., ГАФК им. П.Ф. Лесгафта, 233 с.
Воловик А.Ф., Воловик В.А. 1998. Педагогика досуга. М., Флинта, Московский психолого-социальный институт, 240 с.
Воронков А.В. 2007. Педагогические условия организации физкультурно-рекреативной деятельности в учительском коллективе. Дис. ... канд. пед. наук. Белгород, 202 с.
Гилинский Я.И. 2004. Девиантология: социология преступности, наркотизма, проституции, самоубийств и других «отклонений». Под ред. Ю.Н. Волкова, Я.И. Гипинского, В.Н. Кудрявцева, А.В. Федорова. СПб., Издательство «Юридический центр Пресс», 520 с.
Данилейко М.С. 2008. Адаптация детей к школьным условиям средствами физической рекреации. Дис. … канд. психол. наук. Санкт-Петербург, 153 с.
Доржиева Е.Б. 2018. Криминологическая характеристика преступности несовершеннолетних. Молодой ученый, 23 (209): 78-80.
Ирхин В.Н. 2002. Теория и практика отечественной школы здоровья. Барнаул, Изд-во БГПУ, 279 с.
Кулаева З.Т. 2018. Факторы формирования нравственных ценностей и антиценностей студенческой молодежи. КANT, 2 (27): 91-94.
Леонтьев А.Н. 1977. Деятельность. Сознание. Личность. М., Политиздат, 304 с.
Малова Е.О. 2019. Подготовка педагогов к организации работы по профилактики девиантного поведения в среде студентов ПОО. Профилактика зависимостей, 2 (18): 133-137.
Никулин И.Н. 2000. Подготовка будущего учителя к физкультурно-рекреативной деятельности с учащимися общеобразовательной школы. Дис. … канд. пед. наук. Белгород. 209 с.
Пиотровски Л.М. 1980. Физическая рекреация как часть физической культуры. Дис. … канд. пед. наук. Л., 167 с.
Рыжкин Ю.Е. 1997. Психолого-педагогические основы физической рекреации. СПб., Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 36 с.
Титова М.П. 2018. Алкоголизм как фактор девиантного поведения несовершеннолетних в современной России. В кн.: Алкоголь в России. Материалы восьмой науч. конф., Иваново, 27-28 октября 2017 г. Под ред. М.В. Теплянского. Иваново: 40-47
Abstract views: 363
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Сергей Иванович Сылка

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.