Online Media and Social Networks: Agenda Analysis

Authors

  • Dmitry I. Kaminchenko Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-4-417-430

Keywords:

Informational agenda, online-media, social media, comparative analysis, news headlines

Abstract

Public, political and media actors functioning in the public field form their information agenda in conditions of active network interaction with each other. Despite the layer of scientific papers on the topic of the information agenda, not enough attention has been paid to the analysis of the reflection in the agendas of various media of topics significant to society presented in social media. The purpose of the study is to identify thematic intersections in the content of network media agendas (including among themselves) and social media agendas. The theoretical and conceptual basis of the research is the theory of setting an information agenda (agenda-setting theory). As a result, it was revealed that the content of the news agendas of the online edition Lenta.ru and social media intersects on the topic of incidents. The results of the study can be used both when conducting subsequent research in this subject area, and by media representatives when building their news policy.

Author Biography

Dmitry I. Kaminchenko, Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod

Candidate of Political Sciences, Associate Professor, Department of Political Science, Institute of International Relations and World History, N.I. Lobachevsky National Research Nizhny Novgorod State University, Nizhny Novgorod, Russia

References

Дорощук Е.С. 2019. Повестка дня как фактор формирования лояльности аудитории регионального телеканала: коммуникационный аспект. В кн.: Медиа в современном мире. 58-е Петербургские чтения. Коммуникации в медиаиндустрии: акторы, технологии, тренды. Сборник материалов круглого стола Междунарадного научного форума, г. Санкт-Петербург, 18–19 апреля 2019 года. В 2-х т. Т.1. Под ред. В.В. Васильевой. СПб., СПбГУ: 96‒98.

Ефанов А.А. 2017. Освещение предвыборных кампаний в СМИ и электоральный интерес. Информационное общество, 1: 36–40.

Ефанов А.А., Степанченко В.А. 2019. Влияние поколения Z на функционирование института медиа: прогностическая модель. Информационное общество, 3: 69–72.

Казаков А.А. 2012. Теоретико-методологический потенциал категории «медийная повест-ка дня»: возможности и ограничения. Вестник Волгоградского государственного универ-ситета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения, 71 (1): 138‒143. DOI: http://dx.doi.org/10.15688/jvolsu4.2012.1.21

Казаков А.А., Карев А.С. 2020. Политическая ресурсность региональных СМИ в совре-менной России (на примере ГТРК «Саратов»). Известия Саратовского университета. Но-вая серия. Серия: Социология. Политология, 20 (1): 91–95. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2020-20-1-91-95

Каминченко Д.И. 2020а. Взаимодействие средств массовой информации и общества: анализ информационных повесток дня. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 39 (4): 533–544. DOI: 10.18413/2712-7451-2020-39-4-533-544.

Каминченко Д.И. 2020б. Информационные повестки дня общества и СМИ: сравнительный анализ. Медиаскоп, 4. DOI: 10.30547/mediascope.4.2020.3

Лушанкин С.С. 2017. Категория «повестка дня» в структуре политического процесса: Понятие «политической повестки дня» и модели её формирования. Вестник Удмуртского университета. Социология. Политология. Международные отношения, 1 (4): 456–465.

Назаров М.М. 2015. К вопросу о фрагментации современного медиаландшафта: теория и эмпирические результаты. Информационное общество, 2-3: 91–100.

Пономарев Н.Ф. 2010. Фрейминг медиаповестки дня и типология медиафреймов. Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология, 3 (9): 62‒69.

Сазонов Т.Г. 2010. «Информационная повестка дня»: блоги приходят на смену традиционным СМИ? Известия Южного федерального университета. Филологические науки, 3: 152–160.

Сумская А.С., Сумской П.Ф. 2018. Моделирование теленовостей в контексте информационной политики телеканала. Вопросы теории и практики журналистики, 7 (4): 581–598. DOI 10.17150/2308-6203.2018.7(4).581-598

Тимофеева Л.Н. 2020. Новая социальность в информационной повестке дня: роль старых и новых медиа. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: История. Политология. Социология, 2: 64–69.

Ceron A. 2015. Internet, news, and political trust: The difference between social media and online media outlets. Journal of computer mediated communication, 5 (20): 487–503. DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12129

Coleman S. 2015. Can the Internet strenghten democracy. Polity Press, 142 p.

Conway B.A, Kenski K., Wang D. 2015. The rise of Twitter in the political campaign: searching for intermedia agenda-setting effects in the Presidential primary. Journal of computer mediated communication, 4 (20): 363–380. DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12124

Dimitrova D.V., Neznanski M. 2020. Online journalism and the war in cyberspace: a comparison between U.S. and international newspapers. Journal of computer mediated communication, 1 (12): 248–263. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2006.00324.x

Geiß S. 2020. Self-inflicted deprivation? Quality-as-sent and quality-as-received in German news media. Media and Communication, 3 (8): 304–320. DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v8i3.3139

Groshek J., Groshek M.K. 2013. Agenda trending: reciprocity and the predictive capacity of social networking sites in intermedia agenda setting across topics over time. Media and Communication, 1 (1): 15–27. DOI: 10.12924/mac2013.01010015

Judina D., Platonov K. 2019. Newsworthiness and the public’s response in russian social media: A comparison of state and private news organizations. Media and Communication, 3 (7): 157–166. DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v7i3.1910

Katz J.E. 2018. Сommentary on news and participation through and beyond proprietary platforms in an age of social media. Media and Communication, 4 (6): 103–106. DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v6i4.1743

Koltsova O., Nagornyy O. 2019. Redefining media agendas: Topic problematization in online reader comments. Media and Communication, 3 (7): 145–156. DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v7i3.1894

McCombs M. 2015. Setting the agenda: The mass media and public opinion. The 2nd edition. Polity Press, 209 p.

Meraz Sh. 2009. Is There an elite hold? Traditional media to social media agenda setting influence in blog networks. Journal of Computer-Mediated Communication, 3(14): 682–707. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01458.x

Moreno-Gil V., Ramon X., Rodríguez-Martínez R. 2021. Fact-checking interventions as counteroffensives to disinformation growth: standards, values, and practices in Latin America and Spain. Media and Communication, 1(9): 251–263. DOI: 10.17645/mac.v9i1.3443


Abstract views: 252

Share

Published

2022-02-11

How to Cite

Kaminchenko, D. I. (2022). Online Media and Social Networks: Agenda Analysis. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(4), 417-430. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-4-417-430

Issue

Section

Journalism and public relations