Profession-oriented Video Film as a Means of Formation of Foreign Language Professional Communicative Competency in a Higher Education Institution of Railway Transport
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-1-67-75Keywords:
foreign language in higher education institutions of railway transport, distance education, authentic profession-oriented video film, interactive module H5Р, interactive tasksAbstract
The article presents the experience of teaching foreign languages by means of authentic profession-oriented video films in higher education institutions of railway transport. The purpose of this study is to describe the capabilities of the interactive module H5P, integrated into the MOODLE learning management system, for working with profession-oriented video films in the distance learning format. The research is based on the methodological principles of teaching foreign languages in the distance learning format. In the course of the research, such methods as observation, analysis, synthesis, comparison, systematization and classification were used. A typology of interactive tasks of step-by-step work on profession-oriented video material is presented in the article. Practice has shown wide opportunities of this system making it possible to activate cognitive activity of learners, raise interest in foreign language learning in the conditions of distance education.
References
Белявцева И.В. 2018. Аутентичный профориентированный видеофильм как средство совершенствования коммуникативных умений в техническом вузе. В кн.: Новое в лингвистике и методике преподавания иностранных и русского языков. Сборник научных трудов по материалам II Международной научно-практической конференции, г. Москва 30 января 2018 года. Под ред. Т.Н. Плесканюк. Москва, Научно-издательский центр «Открытое знание»: 8–15.
Глушак Е.В. 2001. Психологические особенности динамики формирования представлений при использовании тематических видеофрагментов. Дис. ... канд. психолог. наук. СПб., 207 с.
Дворжец О.С. 2006. Методика работы с аутентичными видеозаписями при обучении английскому языку в рамках элективного курса в вузе (продвинутый уровень). Автореф. дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург, 23 с.
Дементьева Т.М. 2016. Видеофильм как средство обучения профессионально-ориентированному иноязычному общению в сфере юриспруденции. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация, 1: 140–145.
Зимняя И.А. 1970. О слуховой и зрительной наглядности в обучении иностранным языкам. В кн.: Проблемы зрительной и слуховой наглядности. Сборник статей. М., 11–15.
Исупова М.М. 2016. Использование неигровых аутентичных видеоматериалов при обучении иностранному языку студентов неязыковых вузов. Историческая и социально-образовательная мысль, 8 (2-2): 148–153. DOI: 10.17748/2075-9908-2016-8-2/2-148-153
Коваленко А.В. 2018. Аутентичные видеофильмы как средство формирования профессиональной компетенции бакалавров неязыковых направлений подготовки на занятиях по английскому языку в педагогическом вузе. Вестник Сургутского государственного педагогического университета, 4 (55): 172–179.
Кузьмина А.В., Попова Н.В. 2019. Проблематика педагогических исследований по использованию видеоматериалов по иностранному языку в вузе. Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки, 10 (2): 74–86. DOI: 10.18721/JHSS.10207
Малетина Л.В. 2014. Ситуативная обусловленность речевой коммуникации. Современные проблемы науки и образования, 3: 242. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=13352 (дата обращения: 01.08.2021).
Носенко А.О. 2020. Дидактические особенности разработки заданий при работе с видеоматериалом на занятиях иностранного языка (на примере инженерных специальностей). Мир науки. Педагогика и психология, 8 (5): 33. URL: https://mir-nauki.com/PDF/49PDMN520.pdf (дата обращения: декабрь 2021). DOI: 10.15862/49PDMN520
Писаренко В.И. 2002. Методика использования видеоматериалов в обучении второму иностранному языку (на материале французского языка в неязыковом вузе). Автореф. дис. ... канд. пед. наук. Таганрог, 26 с.
Поляков В.М. 2003. Использование видеофильмов в учебном процессе педагогических вузов. Нижний Новгород, ВГИПА, 91 с.
Соловова Е.Н. 2008. Методика обучения иностранным языкам. М., Аст; Астрель, 238 с.
Allan M. 2001. Teaching English with Video. L., Publ. Longman, 117 p.
Grigorenko S.E., Sagalaeva I.V., Fisunova N.V. 2020. Using video in the process of teaching a foreign language at a university. Research result. Pedagogic and Psychology of education, 6 (3): 69–77 (in Russian). DOI: 10.18413/2313-8971-2020-6-3-0-6
Harmer J. 1991. The Practice of English Language Teaching. N.Y., Publ. Longman, 296 p.
Liversidge G. 2000. Using films to develop learner motivation. Internet TESL Journal, 6 (13). Available at: http://iteslj.org/Articles/Liversidge-Video.html (accessed: 11 December 2021).
Lonergan J. 1984. Video in language teaching. In: New Directions in Language Teaching. Eds, H.B. Altman and P. Strevens. Cambridge, Publ. Cambridge University Press, 133 p.
Stempleski S., Tomalin B. 1990. Video in Action: in Recipes for Using Video in Language Teaching. L., Publ. Prentice-Hall International, 173 p.
Willis D. 1983. The potentials and limitations of Video. In: Video applications in English language teaching. Ed. J. McGovern. Oxford, England, Publ. Pergamon Press: 17–28.
Abstract views: 161
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Ирина Вячеславовна Белявцева , Елена Николаевна Кукшинова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.