Value aspects of corporative media discourse of commercial companies

Authors

  • Nadezhda S. Semashkina Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-2-159-168

Keywords:

corporative media, values, corporative values, axiological models

Abstract

Corporative media are regarded as an efficient channel for representing corporative values of
commercial companies. Their topics are framed by the nature and features of corporative information, e.g.
branch news, marketing information about goods and services, etc. It also determines the key dimensions
of audience and target groups, and the ways to transmit the content. The researchers find it important to
reveal the key tendencies of transformation of axiological models of corporative media of commercial
companies in terms of the change of economical paradigm of inner communications. One of basic
research and practical goals is to find the ways to minimize the tendencies of dehumanization of
corporative media content. The goal of the paper is to reveal the axiological differentiation of corporative
media discourse according to historical contexts. The research analyzes the axiological aspects of media
discourse of commercial companies by the example of the corporative newspaper of the plant “Belenergomash”. Based on the method of traditional analysis of documents, the research comprised
179 issues of the newspaper from 1970 to 2019. The results of the research revealed the key axiological
models of the corporative media discourse of the newspaper: anthropocentric, resource-centric and
efficiency-centric ones. The author claims that the axiological models dominated in the media discourse
of the newspaper depending on the historically determined economic priorities of the company, while the
focus of representation shifted from individuals to company resources and commercial effects. The
research results contribute to the methodology of study of corporative newspapers discourse and
axiological models of media discourse, and to the study of inner communications of companies and their
corporate culture.

Author Biography

Nadezhda S. Semashkina, Belgorod National Research University

deputy editor, executive secretary of the city weekly newspaper "Our Belgorod", postgraduate student of the Department of journalism, Institute of social Sciences and mass communications Belgorod national research University, Belgorod, Russia

References

Агафонов Л.С. 2008. Корпоративная пресса: определения и функции. Вестник Университета Российской академии образования, 5: 74–77.

Волкова А.А. 2018. Корпоративные медиа как инструмент формирования лояльности персонала. Медиа Альманах, 1 (84): 49–57.

Гвозданная Н. В. 2015. Становление и развитие корпоративного медиадискурса на Западе. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского, 4: 214–222.

Гвозданная Н.В. 2011. Корпоративная пресса. Российская школа связей с общественностью, 3: 59–70.

Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М., Флинта, 264 с.

Играев Б.А. 2012. Корпоративные СМИ и коммуникации в бизнес-процессах. Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки, 1(1): 15–19.

Кожемякин Е.А. 2010. Массовая коммуникация и медиадискурс: к методологии исследования. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарныенауки, 2 (73), Вып. 11: 13–21.

Лапина Е.В. 2004. Внутрикорпоративная газета как инструмент связей с общественностью. Дисс. … канд. филол. наук. Тамбов, 246 с.

Минаева Л.В. 2018. Корпоративный медиадискурс: риторический анализ. Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика, 7 (2): 8–15.

Мурзин Д. Н. 2005. Феномен корпоративной прессы. М., Хроникер, 192 с.

Мурзин Д.Н. 2007. Корпоративная пресса: современные типологические концепции. Дисс. … канд. филол. наук. Москва, 182 с.

Нариньяни А.М. 2017. Корпоративная пресса как инструмент маркетинга: основные вопросы издания корпоративных СМИ. Практический маркетинг, 6 (244): 42–47.

Олтаржевский Д.О. 2013. Социальная роль корпоративных медиа. Известия Уральского федерального университета. Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры, 116 (3): 34–41.

Полонский А. В. 2009. Современный медиадискурс: ключевые слова и идеи. В кн.: Русский язык в современном медиапространстве. Междунар. науч.-практ. конф. БелГУ. Отв. ред. А.В. Полонский. Белгород, РОПРЯЛ, БелГУ: 151–160.

Пригожин А.И. 2007. Дезорганизация: Причины, виды, преодоление. М., Альпина Бизнес Букс, 402 с.

Пригожин А.И. 2010. Цели и ценности. Новые методы работы с будущим. М., Дело, 432 с.

Ромашова И.П. 2015. Корпоративные СМИ как новые медиа. Коммуникативные исследования, 3 (5): 17–42.

Тухватова А. Р. 2007. Особенности развития и функционирования региональных корпоративных СМИ: на примере деятельности изданий и электронных массмедиа ОАО «Татнефть». Дисс. … канд. филол. наук. Казань, 166 с.

Хасянова М. Г. 2013. Значение ценностей в корпоративной культуре. Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств: журнал теоретических и прикладных исследований, 22 (2): 189–195.

Чемякин Ю.В. 2011. Проблемы изучения и преподавания современной российской корпоративной прессы. Известия Уральского государственного университета: Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры, 89 (2): 98–105.


Abstract views: 428

Share

Published

2020-07-23

How to Cite

Semashkina, N. S. (2020). Value aspects of corporative media discourse of commercial companies. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(2), 159-168. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-2-159-168

Issue

Section

Journalism and public relations