The Model of Formation of Professional Readiness of Future Specialists of the Sphere of State and Municipal Administration for Innovation Activity

Authors

  • Nataliia V. Provotorova Lugansk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-509-520

Keywords:

spheres of state and municipal management, professional readiness, innovative activity, components of the model of formation of professional readiness, target block, theoretical and methodological block, procedural and substantive block, evaluative and effective bloc

Abstract

The problem of the formation of professional readiness, in particular readiness for innovative activity, is currently being actively studied. At the same time, insufficient attention has been paid to the study of the phenomenon under study in the field of public and municipal administration. The purpose of this study is to substantiate and develop the author's model for the formation of professional readiness of future specialists in the field of public and municipal administration for innovation. Definitions defining the understanding of the term "professional readiness of future specialists in the field of public and municipal administration" are given and the author's definition of this concept is formulated. The structural and content model of the formation of professional readiness of future specialists of state and municipal administration for innovation activity is presented, its main components are highlighted and described in detail. The obtained results contribute to the theory and practice of professional training of future specialists in the field of public administration. The use of the proposed model will contribute to improving the level of training of future specialists and the effectiveness of their professional activities.

Author Biography

Nataliia V. Provotorova, Lugansk State Pedagogical University

Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Psychology, Lugansk State Pedagogical University,

Lugansk, LPR

References

Закон «Об образовании». 2016. Принят Народным Советом Луганской Народной Республики 30.09.16. URL: https://nslnr.su/zakonodatelstvo/normativno-pravovaya-baza/3606/ (дата обращения 03.04. 2021).

Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта высшего образования – бакалавриат по направлению подготовки 38.03.04 Государственное и муниципальное управление. 2020а. Приказ Министерства науки и высшего образования РФ от 13.08.2020 N 1016. URL: https://www.alt.ranepa.ru/files/texts/process/fgos_bak_gmu2020.pdf (дата обращения 28.03. 2021)

Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта высшего образования – магистратура по направлению подготовки 38.04.04 Государственное и муниципальное управление. 2020б. Приказ Министерства науки и высшего образования РФ от 13.08.2020 N 1000. URL: https://www.alt.ranepa.ru/files/texts/process/fgos_bak_gmu2020.pdf (дата обращения 29.03. 2021)

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации». 2012. Принят Государственной Думой 21.12.2012 N 273-ФЗ (последняя редакция). Одобрен Советом Федерации 26.12.2012. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения 03.04.2021)

Подласый И.П. 2007. Педагогика. Книга 1. Общие основы. М., ВЛАДОС, 527 с.

Атнашев Т.М. 2017. Самоотверженные чиновники? Факторы высокой мотивации госслужащих. Вопросы государственного и муниципального управления, 3: 149–166.

Гуреев П.М., Гришин В.Н. 2017. Инновационный потенциал: проблемы, определения и оценки. Инновации, 4(222): 89–92.

Зеер Э.Ф., Конюхова Е.Т. 2010. Психологические факторы влияния установки педагогов на инновационную деятельность. Образование и наука. Известия УрО РАО, 4(72): 41–49.

Иванова Н.Л., Дубененкова Н.Л. 2014. Внедрение инноваций в сфере государственного управления: проблемы и факторы. Вопросы управления, 4(29): 33–44.

Нерадовская Л.С. 2010. К вопросу определения сущности и содержания понятия «инновационная компетентность» учителя общеобразовательного учреждения. Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета, 3(21): 228–231.

Никитина А.С. 2013. Факторы, определяющие специфику инновационной деятельности государственных гражданских служащих. Дискуссия, 4(34): 76–82.

Перинский Ю.Е. 2017. Содержание и компоненты профессиональной готовности учителя технологий к применению инновационных методов обучения. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, 3–4: 115–119.

Провоторова Н.В. 2020а. Структура профессиональной готовности будущих специалистов сферы государственного управления. Педагогические исследования, 3: 20–26.

Провоторова Н.В. 2020б. Особенности профессиональной готовности будущих специалистов сферы государственного управления к инновационной деятельности. Гуманитарные исследования Центральной России, 4(17): 54–62.

Провоторова Н.В. 2021а. Особенности инновационной деятельности будущих специалистов сферы государственного управления. Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки, 1(55): 41–45.

Провоторова Н.В. 2021б. Предикторы формирования профессиональной готовности будущих специалистов сферы государственного и муниципального управления к инновационной деятельности. Ученые записки Орловского государственного университета, 3(92): 277–281.

Провоторова Н.В. 2021в. Профессиональная подготовка будущих специалистов сферы государственного управления как психолого-педагогическая проблема. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика, 27(1): 138–142. DOI 10.34216/2073-1426-2021-27-1-138-142

Кузьменко Ю.О. 2014. Умови формування готовності державних службовців до аналітичної діяльності в системі освіти. Державне будівництво, 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2014_1_26 (дата звернення: 02.02.2020)

Загороднюк С.О., Акімов О.О. 2013. Компетенції державного службовця як основа психологічної готовності до професійної діяльності у євроінтеграційних умовах. В кн.: Ефективність державного управління. Збірник наукових праць. Вип.36. Під заг. ред. В.С. Загорського, А.В. Лiпенцева. Львів, ЛРІДУ НАДУ: 277-286.

Ткачова Н.О. 2012. Формування готовності майбутніх учителів до впровадження інноваційних педагогічних технологій у практику роботи загальноосвітньої школи. В кн.: Теорія та методика навчання та виховання. Збірник наукових праць. Вип. 32. Під заг. ред. О.М. Іонової. Харків, Харківський національний педагогічний університету імені Г.С. Сковороди: 174–181. URL: http://nbuv.gov.ua/j–pdf/znpkhnpu_ttmniv_2012_32_22.pdf (дата звернення: 19.06.2021)


Abstract views: 106

Share

Published

2022-10-04

How to Cite

Provotorova, N. V. (2022). The Model of Formation of Professional Readiness of Future Specialists of the Sphere of State and Municipal Administration for Innovation Activity. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(3), 509-520. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-509-520

Issue

Section

Pedagogics