Digital Literacy of University Teachers of Creative Orientation: Problems, Prospects
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-532-542Keywords:
digitalization of education, digital technologies, digital educational environment, digital literacy, digital competence, digital learningAbstract
The training of qualified personnel for the digital economy is a trend of the modern higher education system, which leads to high requirements for the level of digital literacy of the teaching staff. In creative universities, digital technologies are not used effectively enough, and this is an obstacle to the preparation of graduates who meet new requirements for key competencies of the digital economy, since research on this problem is scarce, existing teacher training programs remain insufficiently effective. In this regard, the purpose of the study is to determine the level of digital literacy of teachers of the Altai State Institute of Culture and their readiness for digital transformation of professional activity in order to compile a program for the development of digital competence of university staff in the future. The study revealed a lack of knowledge and motivation in the use of end-to-end digital technologies, tools for creating a digital educational environment, and feedback; difficulties in ensuring safe operation and protection of personal information on the Internet, in the use of cloud technologies, video hosting, in the organization of offline and online events on the Internet. The results of the study can be used to develop educational programs for advanced training of university teachers of creative orientation, adjusting the individual trajectory of professional development.
References
Аймалетдинов Т.А., Баймуратова Л.Р., Зайцева О.А., Имаева Г.Р., Спиридонова Л.В. 2019. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий. М., Издательство НАФИ, 84 с.
Баймуратова Л.Р., Долгова О.А., Имаева Г.Р., Гриценко В.И., Смирнов К.В., Аймалетдинов Т.А. 2018. Цифровая грамотность для экономики будущего. М., Издательство НАФИ, 86 с. URL: https://nafi.ru/upload/iblock/8f0/8f019c7e455b141dd16f56a1a926bdd0.pdf (дата обращения: 15.05.2022).
Цифровая грамотность. 2022. Региональный общественный центр интернет-технологий. URL: https://индекс.цифроваяграмотность.рф/ (дата обращения: 01.03.2022).
Вызовы цифрового будущего и устойчивое развитие России. Социально-политическое положение и демографическая ситуация в 2017–2018 годах. 2018. Под ред. Г.В. Осипова, С.В. Рязанцева, В.К. Левашова, Т.К. Ростовской. М., ИТД «ПЕРСПЕКТИВА», 716 с.
Гордеева Е.В., Мурадян Ш.Г., Жажоян А.С. 2021. Цифровизация в образовании. Journal of Economy and Business, 4-1(74): 112–115. DOI: 10.24412/2411-0450-2021-4-1-112-115
Горюнова М.А., Лебедева М.Б., Топоровский В.П. 2019. Цифровая грамотность и цифровая компетентность. Человек и образование, 4(61): 83–89.
Константинова Д.С., Кудаева М.М. 2020. Цифровые компетенции как основа трансформации профессионального образования. Экономика труда, 7(11): 1055–1072. DOI: 10.18334/et.7.11.111073
Лебедева М.Б. 2019. Цифровая грамотность субъектов образовательного процесса. В кн.: Личность. Общество. Образование. Качество современного образования: актуальные вопросы, достижения, стратегии развития. Сборник статей XXIӀ Международной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 26-28 марта 2019 г. Под ред. О.В. Ковальчука, А.Е. Марона, В.И. Ребровой. СПб., Ленинградский областной институт развития образования: 407–414.
Солдатова Г.У., Нестик Т.А., Рассказова Е.И., Зотова Е.Ю. 2013. Цифровая компетентность подростков и родителей. Результаты всероссийского исследования. М., Фонд Развития Интернет, 144 с.
Тимофеева Н.М. 2015. Цифровая грамотность как компонент жизненных навыков. Психология, социология и педагогика, 7 (46): 26–27. URL: https://psychology.snauka.ru/2015/07/5573 (дата обращения: 15.05.2022).
Шимченко А.В., Касяненко Е.О. 2020. Технология виртуальной реальности как возможный электронный образовательный инструмент формирования практических навыков при переходе вузов к дистанционной модели образования. Вестник высшей школы, 10: 71–85. DOI: 10.20339/AM.10-20.071
Brandhofer G., Wiesner C. 2018. Medienbildungim Kontext der Digitalisierung: Einintegratives Modellfürdigitale Kompetenzen. Online Journal for Research and Education, 10. Available at: https://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/574/600 (accessed: 15.05.2022).
Chetty K., Qigui L., Gcora N., Josie J., Wenwei L., Fang C. 2017. Bridging the digital divide: measuring digital literacy. Discussion Papers, 69. Available at: http://www.economics-ejournal.org/dataset/PDFs/discussionpapers_2017-69.pdf (accessed: 15.05.2022).
Ferrari A., Punie Y., Redecker C. 2012. Understanding Digital Competence in the 21st Century: An Analysis of Current Frameworks. In: 21st Century Learning for 21st Century Skills. Proceedings of the 7th European conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL'12), September 18-21, 2012. Lecture Notes in Computer Science, vol 7563. Eds. A. Ravenscroft, S. Lindstaedt, C.D. Kloos, D. Hernández-Leo. Springer, Berlin, Heidelberg: 79-93. DOI: 10.1007/978-3-642-33263-0_7
Abstract views: 147
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Елена Геннадьевна Шаховалова , Николай Николаевич Шаховалов , Олеся Петровна Кутькина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.