Designing a Modern Textbook in the Context of Mobile Education
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-1-105-113Keywords:
digital technologies, educational and methodological support, teaching materials, open information and educational environment, humanitarian and anthropological approach, andragogical approachAbstract
Widespread digitalization of our everyday life, built on the principles of mobility, accessibility, individualization, gradually covers the sphere of education. One of the promising areas is mobile learning, which requires a different approach to designing textbooks. In pedagogical science, this area of research is insufficiently studied and needs additional attention. The purpose of the research is to consider the theoretical aspects of mobile learning in order to reveal its fundamental qualitative characteristics to be taken into account in developing the concept of modern learning materials. The study was carried out via a special literature review, pedagogical observation, questionnaires and a synthesis of practical pedagogical experience. As a result of the research the authors offer a theoretical substantiation of the need to modernize teaching and learning materials. The authors describe the experience of designing didactics on the basis of humanitarian and anthropological, and andragogical approaches with using some digital technology elements. The problem of transforming the two-dimensional space of a traditional textbook into an open, dynamic, mobile informational and educational environment is solved by applying QR codes.
References
Давыдова О.В. 2013. Современный учебник для вузов: компетентностный подход. Вестник ГГУ, 15: 166–174.
Данилова В.А., Шихалкина Т.Г. 2020. Возможности использования мобильного обучения (m-learning) в процессе изучения английского языка для профессиональных целей (ESP). Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 39(2): 206–215.
Дрыгина М.В. 2018. К вопросу использования мобильных технологий для изучения иностранного языка. Самарский научный вестник, 7(3): 317–321.
Журавлева О.Н. 2008. Методология обновления содержания современного школьного учебника на основе принципа гуманитарности. Известия РГПУ им. А. И. Герцена, 71: 261–268.
Журавлева О.Н. 2010. Гуманитарная экспертиза содержания современного школьного учебника. Вестник Московского государственного областного университета, 1: 35–40.
Илакавичус М.Р., Хисматулина Н.В., Пугачева С.А. 2022. Учебное пособие как средство подготовки обучающихся к самообразованию в образовательных организациях МВД России. Инновации в образовании, 8: 5–12.
Нашхоева М.Р. 2020. M-learning: мобильные технологии в изучении иностранных языков. Профессиональная коммуникация: актуальные вопросы лингвистики и методики, 13: 289–295.
Осмоловская И. М. 2014. Учебники нового поколения: поиск дидактических решений. Отечественная и зарубежная педагогика, 4 (19): 45–53.
Осмоловская И. М. 2016. Разработка учебников нового поколения в России. Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія, 6(1): 71–77.
Павлова И. П. 2011. Современный учебник иностранного языка для неязыкового вуза: проблемы и перспективы. Вестник МГЛУ, 12 (618): 43–60.
Савченко Е.В. 2017. Понятие мобильное обучение в исторической перспективе: развитие концепции личностно-ориентированного обучения. Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки, 22(4): 59–65.
Слободчиков В. И. 2010. Концептуальные основы антропологии современного образования. Образование и наука, 1(69): 11–21.
Хисматулина Н.В., Пугачева С.А., Малкова Т.В. 2022. Характерные особенности "цифровых аборигенов" как целевой аудитории в современном образовательном пространстве. Проблемы современного педагогического образования, 76(2): 216–218.
Brown A., Campione J. 1996. Psychological Theory and Design of Innovative Learning Environments: on Procedures, Principles, and Systems. Innovations in Learning: New Environments for Education, L.Schauble and R. Glaser, Eds. Mahwah, NJ: Erlbaum: 289–325. DOI: 10.4324/9780203053515-18.
Kearney M., Schuck S., Burden K., Aubusson P. 2012. Viewing Mobile Learning from a Pedagogical Perspective. Research in Learning Technology, 20(1): 1–17. DOI:10.3402/rlt.v20i0/14406.
Littlejohn, A. 2011. The Analysis of Language Teaching Materials: Inside the Trojan Horse. In B. Tomlinson (Ed.), Materials Development in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press, 2nd ed.: 179–211.
Peters K. 2009. M-Learning: Positioning educators for a mobile, connected future in Mobile Learning, M. Ally, Ed. Edmonton: AU Press: 113–132. DOI:10.19173/irrodl.v8i2.350.
Prensky M. 2001. Digital Game-Based Learning. McGraw-Hill, 442 p.
Prensky M. 2006. Don’t Bother Me Mom – I’m Learning. Saint Paul: Paragon House: 254 p.
Quinn C. 2001. Get ready for m-learning. Training and Development, 20(2): 20–21.
Rosenberg M. 2001. E-learning: Strategies for delivering knowledge in the digital age. New York: MacGraw-Hill, 344 p.
Welsh E., Wanberg C., Brown K., Simmering M. 2003. E-learning: uses, empirical results and future directions. International Journal of Training and Development, 7(4): 245–258. DOI: 10.1046/j.1360-3736.2003.00184.x
Abstract views: 77
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Наталья Владимировна Хисматулина, Светлана Александровна Пугачева , Татьяна Вячеславовна Малкова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.