Distance Learning in the Educational System of Higher Education: The Experience of Understanding and Priority Areas for Improvement

Authors

  • Zhanna V. Krasnobaeva-Chernaya Priazovsky State Technical University
  • Lyudmila N. Borodenko Priazovsky State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-2-269-279

Keywords:

higher education, distance learning, distance learning technologies, e-learning, university official website, pandemic

Abstract

The purpose of the study is to comprehend the modern experience of distance learning in the educational system of higher education and to identify priority areas for its improvement. This format of education has ceased to be an innovation and has become a full-fledged component of the educational system of higher education, which means it will develop. This necessitates the analysis of publications that are devoted to the advantages, disadvantages, opportunities and risks of distance learning during the COVID-19 pandemic and the post-pandemic period. The importance of analyzing information about distance learning on the web pages of the official websites of institutions of higher professional education with the organization of distance learning forms is motivated by the study of the complex of their advantages that formed higher educational institutions and the compliance of proposals with what is happening in practice. The relevance of the article determines the demand for distance learning and the need to determine vectors for its improvement to improve the quality of higher education in Russia. The main topic of scientific articles on distance learning 2020-2022 is a meaningful analysis of its “pluses” and “minuses”, taking into account the experience of the widespread introduction of this form of education into the practice of higher education in Russia and relying on sociological surveys of specific participants in distance learning. The official websites of universities provide information on distance learning with an emphasis on its advantages and compliance with the process of digitalization of the educational environment. The results of the study showed that distance learning is characterized by reaching a new level of development with the following prospects: the formation of didactic competencies of distance learning participants; development of educational materials aimed at the interactivity of classes and the dynamism of the assessment system to enhance the involvement of students; creation of psychological comfort of the individual and confident personal motivation; stable financing of digital technologies and digital equipment of universities; increasing the level of computer literacy; creation of a complex of exercises of a therapeutic and prophylactic nature to increase the motor activity of students and teachers.

Author Biographies

Zhanna V. Krasnobaeva-Chernaya, Priazovsky State Technical University

Doctor of Philology, Professor, Professor of the Department of Translation, Priazov State Technical University,
Mariupol, Russia

Lyudmila N. Borodenko, Priazovsky State Technical University

Candidate of Philology, Head of the Department of Translation, Priazov State Technical University,
Mariupol, Russia

References

Список источников

Дистанционное обучение. 2023а. Сайт Амурского образовательного университета. URL: https://www.amursu.ru/obrazovanie/distantsionnoe-obuchenie/ (дата обращения: 03.05.2023).

Дистанционное обучение. 2023б. Сайт Поволжского института управления имени П.А. Столыпина. URL: https://piu.ranepa.ru/studentam-i-slushatelyam/distantsionnoe-obuchenie.php?utm_source=google.com&utm_medium=organic&utm_campaign=google.com&utm_referrer=google.com (дата обращения: 03.05.2023).

Дистанционное обучение ФДО ТУСУР. 2023. Сайт Томского государственного университета систем управления и радиоэлектроники. URL: https://fdo.tusur.ru/study/chto-takoe-distantsionnoe-obrazovanie-fdo-tusur/ (дата обращения: 03.05.2023).

Технологии ДО. 2023. Институт открытого и дистанционного образования. Сайт Южно-Уральского государственного университета. URL: https://ode.susu.ru/about/technology-to/ (дата обращения: 03.05.2023).

Технология обучения. 2023. Сайт Интернет-института Тульского государственного университета. URL: https://i-institute.org/academics/technology (дата обращения: 27.04.2023).

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации». 2012. Принят Государственной Думой 21.12.2012 N 273-ФЗ (последняя редакция). Одобрен Советом Федерации 26.12.2012. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 15.01.2023)

Цифровой подготовительный факультет. 2006-2023. Сайт Российского университета дружбы народов имени Патриса Лумумбы. URL: https://www.rudn.ru/education/schools-and-departments/faculties/cifrovoy-podgotovitelnyy-fakultet-2 (дата обращения: 03.05.2023).

Что такое дистанционная форма обучения. 2023. Сайт Университета «Синергия». URL: https://synergy.ru/about/education_articles/distanczionnoe_obrazovanie/chto_takoe_distanczionnaya_forma_obucheniya (дата обращения: 03.05.2023).

Список литературы

Алешковский И.А., Гаспаришвили А.Т., Крухмалева О.В., Нарбут Н.П., Савина Н.Е. 2020. Студенты вузов России о дистанционном обучении: оценка и возможности. Высшее образование в России, 29(10): 86–99. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-10-86-100

Ахметов С.И. 2022. Использование цифровых образовательных ресурсов для развития самостоятельности у подростков. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 41(1): 60–66. DOI: 10.52575/2712-7451-2022-41-1-60-66.

Гнитецкая Т.Н., Дроздова Е.М. 2021. Качество естественно-научного образования в условиях цифровизации образовательной среды. Общество. Коммуникация. Образование, 12(1): 56–64. DOI: 10.18721/GHSS.12105

Днепровская Г.В., Шевцова И.В. 2020. Открытые образовательные ресурсы и цифровая среда обучения. Высшее образование в России, 29(12): 144–155. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-12-144-155

Дождиков А.В. 2020. Онлайн-обучение как e-learning: качество и результаты (критический анализ). Высшее образование в России, 29 (12): 21–32. DOI: l0.31992/0869-3617-2020-29-12-21-32

Ендовицкий Д.А., Рисин И.Е., Трещевский Ю.И., Руднев Е.А. 2022. Дистанционное обучение – дисбаланс возможностей и угроз. Высшее образование в России, 31(1): 89–97. DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-1-89-97

Кирилова С.А. 2020. Эмоциональное выгорание педагога в условиях вынужденного перехода к дистанционному обучению: причины и профилактика. Научное мнение, 7−8: 76–82. DOI: 10.25807/PBH.22224378.2020.7.8.76.82

Листкова М.Л. 2021. Содержание средств и методик физического воспитания студентов в режиме дистанционного обучения в период пандемии. Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта, 16(1): 109–114. DOI: 10.14526/2070-4798-2021-16-1-109-114.

Микиденко Н.Л., Сторожева С.П. 2021. Цифровые технологии в образовании: возможности и риски, преимущества и ограничения. Профессиональное образование в современном мире, 11(1): 23−34. DOI: 10.20913/2618-7515-2021-1-12

Михайлов О.В., Денисова Я.В. 2020. Дистанционное обучение в российских университетах: «шаг вперед, два шага назад»? Высшее образование в России, 29(10): 65–76. DOI: https://doi.org/l0.31992/0869-3617-2020-29-10-65-76

Напсо М.Д. 2020. Дистанционное образование / обучение: некоторые аспекты. Образовательные технологии, 4: 62–68.

Неврюев А.Н., Сычев О.А., Сариева И.Р. 2022. Связь отношения к дистанционному обучению студентов с отчуждением от учебы и эмоциональным выгоранием. Психологическая наука и образование, 27(1): 136–146. DOI: 10.17759/pse.2022270111

Полтавец А.В. 2010. Веб-сайт вуза как эффективный инструмент обеспечения вузовской деятельности. Научный вестник Уральской академии государственной службы: политология, экономика, социология, право, 3(12): 14–23.

Соловов А.В., Меньшикова А.А. 2021. Коронавирусные зигзаги электронного дистанционного обучения. Высшее образование в России, 30(6): 60–69. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-6-60-69

Шаховалова Е.Г., Шаховалов Н.Н., Кутькина О.П. 2022. Цифровая грамотность преподавателей вузов творческой направленности: проблемы, перспективы. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 41(3): 532–542. DOI: 10.52575/2712-7451-2022-41-3-532-542.

Шнейдер Л.Б. 2020. Реальности дистанционного обучения в контексте пандемии. Высшее образование сегодня, 29(7): 18–23. DOI: 10.25586/RNU.HET.20.07.P.18

Яруллина Л.Р. 2020. Цифровое обучение в высшей школе: психологические риски и эффекты. Мир науки. Педагогика и психология, 6(8). URL: https://mir-nauki.com/PDF/42PSMN620.pdf (дата обращения: 17.01.2023)


Abstract views: 123

Share

Published

2023-06-30

How to Cite

Krasnobaeva-Chernaya, Z. V., & Borodenko, L. N. (2023). Distance Learning in the Educational System of Higher Education: The Experience of Understanding and Priority Areas for Improvement. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 42(2), 269-279. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-2-269-279

Issue

Section

Pedagogics