Медиаграмотность в формировании профессиональной компетентности будущего PR-специалиста

Authors

  • Elina B. Avakova Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design
  • Artem A. Kuznetsov Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-3-399-409

Keywords:

media education, media literacy, information society, information literacy, youth, sociological research, students, public relations

Abstract

The information society has actualized the need for the formation and development of media literacy. Media literacy is an important competence of every modern person, regardless of age, level of education, social status and professional field of activity, it’s necessary in conditions of increasing complexity of the interaction of an individual with information. At the same time, media literacy is especially important for those who will be engaged in information and communication activities as a professional in the future. Despite the numerous publications devoted to the media literacy, it seems insufficient to study the level of media literacy in the context of the formation of professional competence of PR specialists. The purpose of the study is to determine the level of media literacy of students of the area of training "Advertising and public Relations". The authors conducted a sociological study in order to find out the level of media literacy of students. The survey results allowed to draw conclusions about student behavior in the perception of information, analysis and reaction to it, about their awareness of manipulative techniques when submitting information and signs of fake information. The authors also formulated recommendations for improving the level of media literacy of future PR specialists.

Author Biographies

Elina B. Avakova, Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design

Candidate of Sociology, Associate Professor of the Graduate School of Media Communications and Public Relations, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University; Associate Professor of the Department of Advertising and Public Relations, Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design, St. Petersburg, Russia.

Artem A. Kuznetsov, Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design

Lecturer at the Department of Advertising and Public Relations, Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design, St. Petersburg, Russia.

References

Авакова Э.Б., Пулькина В.А. 2022. Эффективные цифровые каналы коммуникаций со студентами в системе профессиональной подготовки профиля «Реклама и связи с общественностью». В кн.: Арканникова М.С. и др. Инженеры смыслов в новой реальности: тренды и практики коммуникационной индустрии. Под ред. М.С. Арканниковой. СПб., ПОЛИТЕХ-ПРЕСС Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого: 193–204.

Авдонина Н.С., Зайцева Л.В. 2022. Анализ медиаграмотности у студентов направления «Журналистика». Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования, 3(36): 141–146. DOI: 10.36809/2309-9380-2022-36-141-146

Антипина Н.Л., Герасимова Г.И., Мурзина Е.В. 2020. Исследование медийно-информационной грамотности российских подростков. Вестник Сургутского государственного педагогического университета, 2(65): 42–49. DOI: 10.26105/SSPU.2020.65.2.001

Вартанова Е.Л., Вихрова О.Ю., Самородова Э.В. 2021. Медиаграмотность как условие преодоления цифрового неравенства в Российской Федерации. Медиаскоп, 1. DOI: 10.30547/mediascope.1.2021.1

Донских А.Г. 2021. О формировании юридической медиаграмотности студентов-журналистов. В кн.: MEDIAОбразование: медиавключенность vs медиаизоляция. Материалы VI Международной научной конференции, Челябинск, 23–25 ноября 2021 года. Часть 1. Под ред. А.А. Морозовой. Челябинск, Изд-во Челябинского государственного университета: 449–453.

Жилавская И.В. 2019. Результаты исследования медийно-информационной грамотности молодых преподавателей педагогических университетов России – победителей всероссийского конкурса «Педагогическое начало 2018». Медиа. Информация. Коммуникация, 28: 8–63.

Кузнецов А.А. 2023. Профессиональное самоопределение молодежи как проблема современного отечественного образования. В кн.: Педагогическая наука и современное образование. Ценностно-смысловые ориентиры образования в условиях цифровизации общества

Материалы X научно-практической конференции, посвященной Дню российской науки, Санкт-Петербург, 09 февраля 2023 г. Под ред. И.В. Гладкой, А.П. Тряпицыной. СПб., Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена: 41–46.

Лапин Д.А. 2020. Медиаобразование школьников в России: от протоформатов к консенсуальному подходу. Меди@Альманах, 6(101): 22–31. DOI: 10.30547/mediaalmanah.1.2020.2231

Лапшинова К.В., Подольская А.А. 2023. Доверие молодежи к информации российских СМИ. Русский космизм: история и современность. Место и роль науки и технологий в решении глобальных проблем современности. Сборник трудов по материалам VII Всероссийской научно-практической конференции, Королев, 22 декабря 2022 г. Под ред. Т.Ю. Кирилиной. М., Русайнс: 137–145.

Мрочко Л.В., Мрочко О.Г., Берген О.В. 2018. Медиакультура и медиабезопасность студенческой молодежи: информационное влияние. Экономические и социально-гуманитарные исследования, 3(19): 152–159. DOI: 10.24151/2409-1073-2018-3-152-159

Мусифуллин С.Р. 2023. Формирование медиаграмотности студентов педагогического вуза в условиях трансформации образовательного процесса. Science for Education Today, 13(1): 7–27. DOI: 10.15293/2658-6762.2301.01

Наговицина Т.А. 2022. Медиаграмотность студентов-журналистов и развитие у них коммуникативных навыков. В кн.: Журналистика цифровой эпохи: антропологический поворот. Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Екатеринбург, 14–15 апреля 2022 г. Под ред. Б.Н. Лозовского, В.Ф. Олешко, Э.В. Чепкиной, Е.С. Голоусовой, А.С. Сумской. Екатеринбург, Изд-во Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина: 82−85.

Смеюха В.В., Армаш В.В. 2022. Современное медиапространство в оценке преподавателей направлений подготовки «Журналистика», «Реклама и связи с общественностью». Вопросы журналистики, педагогики и языкознания, 41(1): 27–37. DOI: 10.52575/2712-7451-2022-41-1-27-37

Федоров А.В. 2013. Медиаобразование и медиаграмотность. Москва, Директ-Медиа, 343 с.

Bykov I., Medvedeva M. 2022. Importance of Media Literacy for Political Communication in Russia: A Case of Student Community. Media Education, 1: 24–35.

Fedorov A., Levitskaya A. 2017. Media Education and Media Criticism in the Educational Process in Russia. European Journal of Contemporary Education, 6(1): 39–47.

Jones-Jang S.M., Mortensen T., Liu J. 2021. Does media literacy help identification of fake news? Information literacy helps, but other literacies don’t. American Behavioral Scientist, 65(2): 371–388. DOI: 10.1177/0002764219869406.

Palfrey J., Gasser U. 2008. Born Digital: Understanding the first generation of digital natives. New York, Basic Books, 375 p.

Strogetskaya E.V., Avakova E.B., Betiger I.B. 2022. Digital Turn in Communication Strategies for Motivating Modern University Applicants. In: Proceedings of the 2022 Communication Strategies in Digital Society Seminar (ComSDS), Saint Petersburg, April 13, 2022. IEEE: 83–90. DOI: 10.1109/ComSDS55328.2022.9769169

Carlsson U. 2019. Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital Age. A Question of Democracy. Göteborg, Department of Journalism, Media and Communication (JMG), 266 p.


Abstract views: 112

Share

Published

2023-09-30

How to Cite

Avakova, E. B., & Kuznetsov, A. A. (2023). Медиаграмотность в формировании профессиональной компетентности будущего PR-специалиста. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 42(3), 399-409. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-3-399-409

Issue

Section

Journalism and public relations