Self-assessment of the Effectiveness of the Teacher's Educational Work in a Foreign Language Lesson: A Qualimetric Approach

Authors

  • Alexey A. Miroshnichenko Korolenko Glazov State Engineering and Pedagogical University
  • Maria V. Saltykova Korolenko Glazov State Engineering and Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-4-645-657

Keywords:

qualimetry, educational work, methodology of self-assessment, educational significant aspects

Abstract

The role of upbringing in the modern Russian educational system cannot be overestimated. The problem of assessment of the teacher’s educational work effectiveness has no solution so far. The peculiarity of the teacher’s educational work leads us to the method of self-assessment. The educational system has no data on assessment instruments in upbringing children. In this case the qualimetric approach, to our mind, has a potential in assessment and self-assessment of the educational work of a foreign language teacher. The aim of this research is to make a methodology of the self-assessment of the effectiveness of the teacher’s work in the foreign language lesson. In the result of the research work we determined the criteria and methodology of self-assessment of the teacher’s educational work effectiveness in a foreign language lesson. The methodology of self-assessment is based on educationally significant aspects. They are content, subject, social, labour, control, methodological, communicative and psychological and emotional aspects.  Methodological techniques and forms of organization of educational activities in a foreign language lesson are described, which contribute to the development of the educational aspect in teaching a foreign language.


Funding
The study was carried out under the project “Development of a methodology for assessing the effectiveness of educational work in educational organizations based on big data technology,” which is being implemented with the financial support of the Ministry of Education of the Russian Federation within the framework of a state assignment (additional agreement between the Ministry of Education of the Russian Federation and the Glazov State Pedagogical Institute V.G. Korolenko" No. 073-03-2023-026/2 dated June 20, 2023 to agreement No. 073-03-2023-026 dated January 27, 2023, registration No. NIOKTR 1022080400015-7-5.3.1;5.9.2; 5.9.1)

Author Biographies

Alexey A. Miroshnichenko, Korolenko Glazov State Engineering and Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, the Head of the Department of Pedagogy and Psychology, Glazov State Engineering and Pedagogical University,
Glazov, Russia

Maria V. Saltykova, Korolenko Glazov State Engineering and Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences, assistant Professor, the Acting Head of the Department of Foreign Languages and Udmurt philology, Glazov State Engineering and Pedagogical University,
Glazov, Russia

References

Азгальдов Г.Г., Костин А.В., Садовов В.В. 2012. Квалиметрия для всех. Москва, ИД ИнформЗнание, 165 с.

Алдошина А.Н. 2006. Динамика самооценки в процессе профессионального развития педагога. Гуманитарные и социально-экономические науки, 3(22): 208−209.

Андриенко О.А. 2020. К проблеме профессиональной самооценки современного педагога. Азимут научных исследований: педагогика и психология, 9-3(32): 309−311. DOI: 10.26140/anip-2020-0903-0071.

Байгонушева В.Д. 2020. Воспитание ценностных ориентаций у школьников: психолого-педагогические принципы. Наука и инновационные технологии, 4(17): 23−28. DOI: 10.33942/sit1704.

Басова И.А. 2019. Воспитательный потенциал предмета «иностранный язык» в старших классах общеобразовательной организации. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика, 1: 26−36. DOI: 10.18384/2310-7219-2019-1-26-36.

Богданова А.А. 2023. Формирование личностных результатов в освоении ООП основного общего образования. В кн.: День науки. Материалы XXXII научной конференции Амурского государственного университета (Благовещенск, 20 апреля 2023 г.). Благовещенск, Амурский государственный университет: 161−162.

Бульбас М.А. 2020. Организационно-методические условия использования мультимедийных технологий в процессе духовно-нравственного воспитания младших школьников/ Педагогика: история, перспективы, 3(2): 21−29. DOI: 10.17748/2686-9969-2020-3-2-21-29.

Гребенникова В.М., Руденко Е.Ю. 2023. Готовность будущих педагогов к гражданскому воспитанию школьников в условиях в условиях информационного общества: критерии оценки. Проблемы современного педагогического образования, 79(1): 139−143.

Зорина Я.Л., Малахова О.Н., Русских И.Т. 2023. Квалиметрия как инструмент разрешения противоречия в современном образовании. Молодежная наука: тенденции развития, 1: 6−13.

Иванов А.Д., Старофеева А.В. 2021. К проблеме воспитания нравственного поведения школьников на уроках физической культуры. Известия Тульского государственного университета. Физическая культура. Спорт, 10: 28−33. DOI: 10.24412/2305-8404-2021-10-28-33.

Концепция и модель оценки качества воспитания в системе общего образования. 2013. Под ред. Н.Л. Селивановой, П.В. Степанова. Москва, НОУ Центр «Педагогический поиск», 96 с.

Левина Т.В. 2022. К вопросу об актуальности экспертной деятельности в оценке педагогической деятельности образовательной организации. Cognitio Rerum, 2: 43−46.

Новиков Д.А. 2009. Теория управления образовательными системами. Москва, Народное образование, 416 с.

Павлова Н.П. 2019. Современные формы и методы анализа (самоанализа) и оценки (самооценки) педагогической деятельности учителя. Профильная школа, 7(4): 14−18. DOI: 10.12737/article_5d677eb2f3d8b0.77862171.

Пассов Е.И. 2000. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образования: концепция развития индивидуальности в диалоге культур. Москва, Просвещение, 172 с.

Селиванова Н.Л. 2010. Воспитание в современной школе: от теории к практике. Москва, Изд-во УРАО ИТИП, 168 с.

Сотникова М.С. 2022. Методология и технология сопровождения профессиональной адаптации молодого учителя в инновационной образовательной среде. Москва, Московский педагогический государственный университет, 152 с.

Уткин А.В. 2022. Монитринговое исследование рабочих программ воспитания как важнейший элемент оценки качества регионального образования. Инновационные проекты и программы в образовании, 1(79): 41−48.

Camp R.C. 1989. Benchmarking: The Search for Industry Best Practices That Lead to Superior Performance. Milwaukee, WI, ASQ Quality Press, 299 p.

Rigby D. 2003. Management Tools 2003: An Executive's Guide. Boston, MA, Bain & Company, Inc., 69 p.

Tucker S. 1995. Benchmarking: A guide for educators. Corwin Press, 82 p.


Abstract views: 96

Share

Published

2023-12-29

How to Cite

Miroshnichenko, A. A., & Saltykova, M. V. (2023). Self-assessment of the Effectiveness of the Teacher’s Educational Work in a Foreign Language Lesson: A Qualimetric Approach. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 42(4), 645-657. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-4-645-657

Issue

Section

Pedagogics