Manipulative Strategies in Representing the Image Characteristics of Political Figures in American Mass Media Discourse
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-4-752-760Keywords:
political discourse, media discourse, political image, communication strategy, manipulationAbstract
One of the characteristic features of modern political discourse – manipulativeness – is especially clearly manifested in the nomination of image characteristics. At the same time, in scientific discourse there has been an insufficient number of studies devoted to the analysis of specific political texts for the verbal representation of manipulative strategies. The author analyzed the means of manipulative influence in American political media discourse. The results showed that the manipulative influence in the formation of a politician’s image is implemented through the inclusion of positively colored vocabulary that refers to American values (a strategy of appealing to significant concepts and archetypes). It has been revealed that politicians implement the “I am one of you” strategy, positioning themselves as a member of the people. Indicators of this strategy are the adverb “together”, pronouns “we”, “our”, “us” and other lexical means. In some situations, American politicians emphasize their active life position, nonconformism, and progressive views (leadership strategy). The strategy has been highlighted, the essence of which is emphasizing sincerity, honesty and declaring the rejection of political intrigue. The strategy of invective nomination is less commonly used, when a politician, instead of emphasizing his own positive qualities, directly insults his opponents. The results of the study contribute to clarifying ideas about the functioning and evolution of English-language political discourse.
References
Алекберова И.Э., Сувирова А.Ю. 2019. Феномен манипуляции в политическом дискурсе телеинтервью. Вестник РМАТ, 1: 18−22.
Алексеев А.Б. 2019. Манипуляция в американском политическом дискурсе: лингвопрагматический аспект. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика, 19(2): 176−180. DOI: 10.18500/1817-7115-2019-19-2-176-180
Бредихин С.Н., Гасанов Б.В.2022. К проблеме делимитации образа и имиджа в политическом медиадискурсе. Научная мысль Кавказа, 1(109): 110−116.
Дьяченко И.А., Королева Т.А., Петрухина О.П. 2020.Средства манипуляции в политическом дискурсе (на материале выступлений Д. Трампа). Филологические науки. Вопросы теории и практики, 13(9): 212−215. DOI: 10.30853/filnauki.2020.9.39
Егорова Л.Г. 2008. Имиджевый текст как феномен современного информационного пространства. Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Филология, социальные коммуникации, 21(60)(1): 115−119.
Казяба В.В., Бармина Д.Э. 2022. Лингвистическая характеристика кэпшн интернет-публикаций американских инфлюенсеров. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание, 21(3): 176−191. DOI: 10.15688/jvolsu2.2022.3.14
Латыпова Ю.А. 2021. Концепты light и darkness в предвыборной речи Джо Байдена. Международный научно-исследовательский журнал, 12−5(114): 47−50. DOI: 10.23670/IRJ.2021.114.12.162
Махина А.И., Коптякова Е.Е. 2020. Политический дискурс как объект лингвистического исследования. Мир науки, культуры, образования, 1(80): 347−349. DOI: 10.24411/1991-5497-2020-00140
Музычук Т.Л., Литовкина А.М. 2019. Имидж в массмедийном пространстве: лингводискурсивный портрет. Вопросы теории и практики журналистики, 8(4): 839−843. DOI: 10.17150/2308-6203.2019.8(3).839-843
Тибинько Н.Д. 2011. Манипуляция в политическом дискурсе. Вестник Челябинского государственного университета, 3(218): 134−137.
Чикилева Л.С. 2016. Роль вербальных и невербальных средств в создании имиджа. Российский гуманитарный журнал, 5(2): 220−232. DOI: 10.15643/libartrus-2016.2.11
Dobrynina E.N., Kirnichuk A.V. 2021. Internet-meme as a means of manipulating public consciousness in political discourse. Deutsche Internationale Zeitschrift für zeitgenössische Wissenschaft, 20: 45−55. DOI: 10.24412/2701-8369-2021-20-45-55
Farkas X., Bene M. 2021. Images, Politicians, and Social Media: Patterns and Effects of Politicians’ Image-Based Political Communication Strategies on Social Media. The International Journal of Press/Politics, 26(1): 119−142. DOI: 10.1177/1940161220959553
Printsipalova O. 2021. Image-Forming Potential of Nominations in Political Discourse. Social Science Research Network, May 5, 2021. DOI: 10.2139/ssrn.3836910
Abstract views: 130
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Ирина Николаевна Коренецкая

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.