Simulation Modeling in the Training of Classroom Teachers: Requirements for Additional Professional Program
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-2-174-188Keywords:
quality of education, educational situation, resolution of educational situations, simulation modeling, risk factors for reducing educational results, advanced training courses, teacher trainingAbstract
The main role in ensuring the quality of the educational process is played by the teacher, including the class teacher, who directly carries out educational work. The increasing the importance of education, the introduction of new forms of educational work entails the need to train teaching staff capable of achieving the actual goals of education. The presented work is a stage of research conducted within the framework of a state assignment. The purpose of the article is to determine the requirements for the content and process of implementing an additional professional program for preparing classroom teachers to resolve educational situations. The results of a survey of teachers performing the functions of classroom teachers for their readiness to successfully resolve educational situations as a result of mastering additional professional education programs are presented. The analysis of the reasons preventing such a resolution is carried out, the expectations of classroom teachers from the results of training in additional education programs in the form of advanced training courses are specified. The results of the survey of heads of educational organizations are also presented. On their basis, a bank of educational situations was formed and their distribution was carried out according to the participants of the situations, as well as according to the risk factors for reducing the educational results of students, producing the most relevant educational situations, for the resolution of which classroom teachers should be trained. The analysis of the forms of reality was made, in which, at the subsequent stages of our research, it is planned to describe and implement scenarios for the resolution of simulated educational situations. Based on the method of group expert assessments, the preferred forms of reality for their simulation in the university technopark have been identified. Based on the presented results, the requirements for the development and implementation of additional professional programs that ensure the training of classroom teachers to resolve educational situations are determined.
Acknowledgements: The study was carried out under the project "Simulation Modeling of Educational Situations by Classroom Teachers in the University Technopark", with the financial support of the Ministry of Education of the Russian Federation within the framework of the state assignment (supplementary agreement of the Ministry of Education of the Russian Federation and the Korolenko Glazov State Engineering Pedagogical University No. 073-03-2024-058/1 dated 02/13/2024 to Agreement No. 073-03-2023-058 dated 01/19/2024, R&D registration number 1023082200017-6-5.3.1).
References
Александрова И.Н., Баженова В.В., Зотова С.С., Иванова Н.П., Ичетовкина Н.М., Колесников Е.А., Мальцева Е.В., Мирошниченко А.А., Скрябина Д.Ю. 2021. Изучаем риски снижения образовательных результатов учащихся. Под ред. В.В. Баженовой. Глазов, Глазовский государственный педагогический институт имени В.Г. Короленко, 132 с.
Болбаков Р.Г., Мордвинов В.А., Синицын А.В. 2020. Смешанная реальность как образовательный ресурс. Образовательные ресурсы и технологии, 4(33): 7–16. DOI: 10.21777/2500-2112-2020-4-7-16
Голохваст К.С., Докучаев И.И., Сергиевич А.А., Смирнов А.С., Тумялис А.В., Хороших П.П. 2019. Виртуальная реальность как компонент виртуальной среды обучения. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 191: 32–44.
Гордиенко Т.П., Марченко С.Г. 2023. Имитационное моделирование как перспективный метод повышения качества образования. Современное педагогическое образование, 4: 24–28.
Землянская Е.Н. 2020. Образовательные ситуации как единица событий образовательного процесса. Наука и школа, 3: 83–92. DOI: 10.31862/1819-463X-2020-3-83-92
Марисова Н.Д., Михеева Т.А. 2021. Технологии виртуальной реальности (VR-technologies) и их применение на уроках предметной области "Искусство". В кн.: Социокультурные исследования в современном культурном пространстве. Материалы Всероссийской научно-практической конференции (г. Астрахань, 28 октября 2021 г.). Под ред. Е.В. Хлыщевой [и др.]. Астрахань, Астраханский государственный университет, Издательский дом "Астраханский университет": 127–132.
Мерцалова Т.А., Косарецкий С.Г., Анчиков К.М. и др. 2022. Школьное образование в контексте национальных целей и приоритетных проектов. М., НИУ ВШЭ, 96 с.
Мирошниченко И.Л. 2023. Готовность участников образовательных отношений к оценке результатов воспитательной работы. Наукосфера, 7–2: 66–70.
Михайлина Е.Н. 2017. Виртуальная реальность как новый способ взаимодействия с реальностью. В кн.: Компьютер и визуальная культура дизайна в контексте эстетических, онтологических, аксиологических проблем и проектных технологий (Цифровая революция-2017). Сборник трудов Всероссийской научно-практической конференции (г. Москва, 17 марта 2017 г.). Под ред. А.Н. Лаврентьева, Ю.Б. Ивановой. Москва, Московская государственная художественно-промышленная академия им. С.Г. Строганова: 147–151.
Полевода И.И., Иваницкий А.Г., Миканович А.С., Пастухов С.М., Грачулин А.В., Рябцев В.Н., Навроцкий О.Д., Лихоманов А.О., Винярский Г.В., Гусаров И.С. 2022. Технологии виртуальной и дополненной реальности в образовательном процессе. Вестник Университета гражданской защиты МЧС Беларуси, 6(1): 119–142. DOI: 10.33408/2519-237X.2022.6-1.119
Сабирова Л.А. 2022. Применение VR-технологии в образовании. Вестник Набережночелнинского государственного педагогического университета, S3(38): 68–69.
Сериков В.В. 1999. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем. Москва, Логос, 272 с.
Титовец Т.Е., Поздняк А.В., Вершинина Н.А. 2021. Сущность и модель образовательной ситуации в контексте современного тезауруса педагогической науки. Весці БДПУ. Серыя 1: Педагогiка. Псiхалогiя. Фiлалогiя, 2: 11–14.
Уваров А.Ю. 2018. Технологии виртуальной реальности в образовании. Наука и школа, 4: 108–117.
Abstract views: 81
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Алексей Анатольевич Мирошниченко , Наталья Петровна Иванова , Елена Владимировна Исупова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.