The Quality of Training of Specialists in the Field of Media Communications in Russia

Authors

  • Elina B. Avakova Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
  • Angelina S. Gomelauri Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
  • Artem A. Kuznetsov Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-4-399-408

Keywords:

media communications, media literacy, information society, youth, socio-economic development, Russia

Abstract

Significant changes in the policy of the Russian Federation as a response to external unfriendly influence and high requirements for the standards of training of modern specialists in the field of media communications determine the relevance of the study of their level of media literacy, which allows us to determine whether the potential of today's students meets the needs of the state. At the same time, it currently seems insufficient to study various aspects of media literacy of future specialists in the field of media communications as content authors. To achieve the goal of the work, which is to identify the approaches of future specialists in the field of media communications to the generation and dissemination of information on the web, the authors conducted a sociological survey in which 119 students participated. The results showed that students passively react to unreliable information, do not take a responsible approach to checking content when publishing it, and they do not always have the competence to recognize an unreliable source. It is concluded that it is necessary to improve the quality of training of future specialists in the field of media communications through the expansion of cooperation between the business community, the media sphere and the higher education system.

Financing: The work was carried out with the support of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation within the framework of the Strategic Academic Leadership Program "Priority-2030" (agreement No. 075-15-2024-201 dated February 6, 2024).

Author Biographies

Elina B. Avakova, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Candidate of Sociological Sciences, Associate Professor of the Graduate School of Media Communications and Public Relations

E-mail: elina_avakova@mail.ru

Angelina S. Gomelauri, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Candidate of Political Sciences, Assistant of the Graduate School of Media Communications and Public Relations

E-mail: gomelauri@yandex.ru

Artem A. Kuznetsov, Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design

Lecturer at the Department of Advertising and Public Relations

E-mail: artsmith@inbox.ru

References

Авакова Э.Б., Кузнецов А.А. 2023a. Медиаграмотность в формировании профессиональной компетентности будущего PR-специалиста. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 42(3): 399–409. DOI: 10.52575/2712-7451-2023-42-3-399-409

Авакова Э.Б., Кузнецов А.А. 2023b. Подготовка медиаспециалистов в области социальной коммуникации. Коммуникология, 11(4): 60–69. DOI: 10.21453/2311-3065-2023-11-4-60-69

Авакова Э.Б., Кузнецов А.А. 2024. Профессиональные ценностные ориентации специалистов по связям с общественностью. Коммуникология, 12(1): 134–143. DOI: 10.21453/2311-3065-2024-12-1-134-143

Авдонина Н.С. 2024. Ошибки начинающего журналиста. В кн.: Медиакоммуникации в современном информационном обществе. Сборник материалов региональной научно-практической конференции (Архангельск, 26 апреля 2024 г.). Архангельск, Северный (Арктический) федеральный университет им. М. В. Ломоносова: 4–7.

Авдонина Н.С., Зайцева Л.В. 2022. Анализ медиаграмотности у студентов направления «Журналистика». Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования, 3(36): 141–146. DOI: 10.36809/2309-9380-2022-36-141-146

Аникина М.Е., Бакалюк П.А. 2021. Сегментирование информационного пространства и новые пути изучения медиаактивности молодежи. Меди@льманах, 6(107): 34–41. DOI: 10.30547/mediaalmanah.6.2021.3441

Богатырев К.М. 2022. Треш-контент как форма информационных угроз медиабезопасности в цифровой среде. Юрислингвистика, 24 (35): 38–44. DOI: 10.14258/leglin(2022)2407

Гутова С.Г., Целищева З.А., Самохина Н.Н. 2022. Управление коммуникационным процессом как форма профилактической работы с молодежью в сфере информационной безопасности. Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки, 5: 38–45. DOI: 10.23672/h5343-6853-4583-v

Дубень А.К. 2022. Аспекты и угрозы информационной безопасности в эпоху современных информационных войн. Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право, 32(6): 1064–1068. DOI: 10.35634/2412-9593-2022-32-6-1064-1068

Жилавская И.В. 2013. Медиаактивность молодежи как фактор медиаобразования. Медиа. Информация. Коммуникация, 4: 6–8. URL: https://mic.org.ru/vyp/4-nomer-2013/mediaaktivnost-molodezhi-kak-faktor-mediaobrazovaniya/ (дата обращения: 28.08.2024)

Зеленская О.Ю., Макаренко Ю.В., Венцель В.А. 2023. Медиаобразование как ресурс профессиональной ориентации современной молодежи. Проблемы современного педагогического образования, 78(2): 107–110.

Золотина О.А., Сагдеева А.Т. 2022. Рынок труда и занятость молодежи в России. Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России, 11(5): 71–78. DOI: 10.12737/2305-7807-2022-11-5-71-78

Зуйкина К.Л., Соколова Д.В. 2021. Особенности идентификации фейковых новостей молодежной аудиторией. Вестник Томского государственного университета. Филология, 71: 310–326. DOI: 10.17223/19986645/71/19

Ким М.Н. 2021. Пользовательский контент: проблемы жанрообразования. Управленческое консультирование, 3(147): 70–79. DOI: 10.22394/1726-1139-2021-3-70-79

Луценко Е.П. 2022. Уголовная ответственность за фейки по действующему уголовному законодательству. Право и управление, 10: 145–149. DOI: 10.24412/2224-9125-2022-10-145-149

Мурашко С.Ф., Симонов П.Ю. 2022. Информационно-психологические войны в современной социально-политической коммуникации. Власть истории – История власти, 8–1(35): 43–51.

Полонский А.В. 2015. Медиа и их текстовая реальность. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки: 18(215): 17–24.

Тесленко А.Н., Колыванова Л.А., Дудина Е.В., Глубокова М.Н. 2023. Молодежь в фокусе информационно-психологической войны. Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки, 25–4 (91): 121–129. DOI: 10.37313/2413-9645-2023-25-91-121-129

Шумов П.В., Веденеева П.И. 2023. Проблемы распространения «фейков»: идентификация информации, правовой аспект. Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки, 8: 195–202. DOI: 10.23672/SAE.2023.80.39.028

Couldry N., Mccarthy A. 2004. MediaSpace: Place, Scale and Culture in a Media Age. New York, Routledge, 320 p.

Hjarvard S. 2008. The Mediatization of Society. A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change. Nordicom Review, 29(2): 105–134.

Hobbs R. 2006. Reading the Media in High School: Media Literacy in High School English. Teachers College Press, 202 p.

Livingstone S. 2004. Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. The Communication Review, 7(1): 3–14. DOI: 10.1080/10714420490280152

Reinhold H. 2000. The virtual community: Homesteading on the electronic frontier. Cambridge, Mass, MIT Press, 480 p.


Abstract views: 1

Share

Published

2024-12-28

How to Cite

Avakova, E. B., Gomelauri, A. S., & Kuznetsov, A. A. (2024). The Quality of Training of Specialists in the Field of Media Communications in Russia. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 43(4), 399-408. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-4-399-408

Issue

Section

Journalism and public relations