Media Literacy as an Indispensable Competence in the Space of Digital Communications Using Artificial Intelligence Technologies

Authors

  • Ilia A. Bykov Saint Petersburg State University
  • Maria V. Medvedeva Saint Petersburg State University
  • Larisa V. Sharakhina V.I. Ulyanov (Lenin) St. Petersburg State Electrotechnical University "LETI"

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-5-14

Keywords:

media literacy, artificial intelligence, media education, media competence, digital literacy, digital competence, political communications, youth, mass media, mass communications

Abstract

An intensive growth in the use of large language models in generative artificial intelligence systems (ChatGPT, GigaChat, Alice, and many others) actualizes media literacy as a significant competence of an individual in a post-industrial society. At the same time, little research has been done on the existing risks and opportunities of artificial intelligence (AI) being used by individuals in the context of their media competence. The purpose of the study is to determine the role of media literacy in modern digital communications in the context of integration with artificial intelligence technologies, indicating risks and opportunities. We conducted a meaningful analysis of highly cited articles published from 2020 to 2023 on the Google Academy platform. To sample the articles, we used the meta-analysis method, the criteria included the content and the presence of the words "media literacy" and "artificial intelligence" in the Russian and English keyword lists, as well as the largest number of citations per year. An analysis of the selected research works allowed us to reveal and describe the risks posed by AI and opportunities it provides, the former consisting in a negative impact on the mental health of communication participants and the availability of fake news, the latter including the opportunity to perform routine tasks and offer creative solutions according to the TOR)  We conclude that media competence is gradually becoming indispensable for the humanity, as it allows us to apply AI in correct ways and to minimize possible risks posed by digital communications.

Author Biographies

Ilia A. Bykov, Saint Petersburg State University

Doctor of Political Sciences, Professor of the Department of Public Relations in Politics and Public Administration of the Institute “Higher School of Journalism and Mass Communications”, St. Petersburg State University, St. Petersburg, Russia.

e-mail: i.bykov@spbu.ru

 

Maria V. Medvedeva, Saint Petersburg State University

Сandidate of Political Sciences, Assistant of the Department of Public Relations in Politics and Public Administration of the Institute “Higher School of Journalism and Mass Communications”, St. Petersburg State University, St. Petersburg, Russia.

e-mail: m.medvedeva@spbu.ru

Larisa V. Sharakhina, V.I. Ulyanov (Lenin) St. Petersburg State Electrotechnical University "LETI"

Candidate of Philosophy, Associate Professor, Head of PR Study Department, V.I. Ulyanov (Lenin) St. Petersburg State Electrotechnical University "LETI", St. Petersburg, Russia.

e-mail: lvkolganova@gmail.com

References

Байгужин П.А., Шибкова Д.З., Айзман Р.И. 2019. Факторы, влияющие на психофизиологические процессы восприятия информации в условиях информатизации образовательной среды. Science for education today, 9(5): 48–70. DOI: 10.15293/2658-6762.1905.04

Безукладников К.Е., Безукладников В.К., Прохорова А.А. 2022. Исследование лингвоцифровой компетенции в контексте общей функциональной грамотности. Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики, 2: 105–121.

DOI: 10.15593/2224-9389/2022.2.9

Быков И.А., Медведева М.В. 2021. Значение медиаграмотности для политической коммуникации в России. Журнал политических исследований, 5(4): 7–22. DOI: 10.12737/2587-6295-2021-5-4-7-22

Веселов Ю.В. 2020. Доверие в цифровом обществе. Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Социология, 13(2): 129–143.

DOI: 10.21638/spbu12.2020.202

Голуб О.Ю. 2018. Медиакомпетентность в условиях трансформации массовой коммуникации. Практики и Интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований, 3(2): 125–134. DOI: 10.23683/2415-8852-2018-2-125-134

Дружилов С.А. 2018. Негативные воздействия современной информационной среды на человека: психологические аспекты. Психологические исследования, 11(59): 11. DOI: 10.54359/ps.v11i59.280

Добринская Д.Е. 2019. Цифровое общество в социологической перспективе. Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология, 25(4): 175–192. DOI: 10.24290/1029-3736-2019-25-4-175-192

Иванов В.Г., Игнатовский Я.Р. 2020. Deepfakes: перспективы применения в политике и угрозы для личности и национальной безопасности. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Государственное и муниципальное управление, 7(4): 379–386. DOI: 10.22363/2312-8313-2020-7-4-379-386

Казаков А.А. 2016. Методы манипулирования общественным сознанием в контексте медийной грамотности: политическое измерение. Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС, 12(3): 26–34.

Лапидус Л.В., Гостилович А.О., Омарова Ш.А. 2020. Особенности проникновения цифровых технологий в жизнь поколения Z: ценности, поведенческие паттерны и потребительские привычки интернет-поколения. Государственное управление. Электронный вестник, 83: 271–293.

DOI: 10.24411/2070-1381-2020-10119

Медведева М.В. 2023. Риски использования нейросетевых технологий в коммуникациях молодежи. Российская школа связей с общественностей, 30: 139–151. DOI: 10.24412/2949-2513-2023-30-139-151

Проказина Н.В. 2021. Цифровая грамотность как основа диалога власти и населения в условиях пандемии. Цифровая социология, 4(3): 36–43.

DOI: 10.26425/2658-347X-2021-4-3-36-43

Троянская С.Л. 2017. Развитие медиакомпетентности студентов в учебной деятельности. Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика, 27(2): 255–261.

Ходикова Н.А. 2021. Критическое мышление и информационная грамотность. Культура и безопасность, 3: 11–15. DOI: 10.25257/KB.2021.3.11-15

Abi-Jaoude Е., Naylor K.T., Pignatiello A. 2020. Smartphones, social media use and youth mental health. Canadian Medical Association journal, 192(6): 136–141. DOI: 10.1503/cmaj.190434

Carlson M. 2014. The Robotic Reporter. Digital Journalism, 3(3): 416–431. DOI: 10.1080/21670811.2014.976412

Dwivedi Y.K., Kshetri N., Hughes L. et al. 2023. “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71: 102642. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642

Gonzalez-Perez L.I., Ramirez-Montoya M.S. 2022. Components of Education 4.0 in 21st century skills framework: systematic review. Sustainability, 14(3): 493. DOI:10.3390/su14031493

Hobbs R. 2017. Measuring the digital and media literacy competencies of children and teens. In: Cognitive Development in Digital Contexts. Eds. F.C. Blumberg, P.J. Brooks. Academic Press, London:

–274. DOI:10.1016/B978-0-12-809481-5.00013-4

Ray P.P. 2023. ChatGPT: A comprehensive review on background, applications, key challenges, bias, ethics, limitations and future scope. Internet of Things and Cyber-Physical Systems, 3: 121–154. DOI:10.1016/j.iotcps.2023.04.003

Pennycook G., Rand D.G. 2021. Psychology of fake news. Trends of cognitive science, 25(5): 388–402. DOI:10.1016/j.tics.2021.02.007


Abstract views: 14

Share

Published

2025-03-30

How to Cite

Bykov, I. A., Medvedeva, M. V., & Sharakhina, L. V. (2025). Media Literacy as an Indispensable Competence in the Space of Digital Communications Using Artificial Intelligence Technologies. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 44(1), 5-14. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-5-14

Issue

Section

Journalism and public relations