Interaction of mass media and society: agenda analysis

Authors

  • Dmitry I. Kaminchenko Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-533-544

Keywords:

agenda, information, social media, society, media

Abstract

The digitalization of modern society has a significant impact on its public space. Modern public space is structured by the main content-semantic components of agendas. The media and modern social media play an important role in the functioning of this communication space. Despite the fact that this topic has received a lot of attention from both Russian and foreign scientists, the relationship between the content of the agendas of the media and social media has been insufficiently studied. In this regard, the author has carried out a comparative analysis of the information agendas of various media and social media. The research results are consistent with the existing thesis on the differentiation of modern public space. The communicative and content-semantic fields that are formed in it are characterized by different narratives. A thematic coincidence between the content of the news agenda of a television channel and the agenda of modern social media is noted in the study. The indicators of the coefficient of contingency between the information agendas of the media and social media are established in the course of the analysis. It indicates the peculiarities of the process of setting the media agenda and the participation of various political and social actors in this process.

Author Biography

Dmitry I. Kaminchenko, Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod

Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer, Department of Applied Analysis and Modeling, National Research Nizhny Novgorod State University named after N.I. Lobachevsky,

Nizhny Novgorod, Russia.

References

Балуев Д.Г. 2013. Политическая роль социальных медиа как поле научного исследования. Образовательные технологии и общество, 16 (2): 604–616.

Володенков С.В., Федорченко С.Н. 2018. Цифровые стигматы как инструмент манипуляции массовым сознанием в условиях современного государства и общества. Социологические исследования, 11: 117‒123. DOI: 10.31857/S013216250002791-3

Дорощук Е.С. 2019. Повестка дня как фактор формирования лояльности аудитории регионального телеканала: коммуникационный аспект. В кн. Медиа в современном мире. 58-е Петербургские чтения. Коммуникации в медиаиндустрии: акторы, технологии, тренды. Сборник материалов круглого стола Междунарадного научного форума, г. Санкт-Петербург, 18–19 апреля 2019 года. В 2-х т. Т. 1. Под ред. В.В. Васильевой. СПб., СПбГУ: 96‒98.

Казаков А.А. 2011. Взаимодействие информационной и политической «повесток дня»: к постановке проблемы. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология, 11(3): 70‒73.

Казаков А.А. 2012. Теоретико-методологический потенциал категории «медийная повестка дня»: возможности и ограничения. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения, 1 (21): 138‒143.

Мамонов М.В. 2008. Роль политических субъектов в формировании приоритетов межличностной «повестки дня» россиян. Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС, 4 (3): 97‒105.

Пастухов А.Г. 2010. Agenda setting, или установление повестки дня в медиатексте. В кн. Медиатекст: стратегии – функции – стиль. Под ред. Т.В. Чернышовой. Орёл, ООО «Горизонт»: 171–185.

Пономарев Н.Ф. 2010. Фрейминг медиаповестки дня и типология медиафреймов. Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология, 3 (9): 62‒69.

Россошанский А.В. 2013. «Новостные ценности» российских СМИ. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология, 13 (4): 89–92.

Шестов Б.Н. 2017. Медийные технологии влияния на политическую культуру. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология, 17 (3): 358‒364.

Alkazemi M.F., Wanta W. 2018. The Effect of Oil Prices on the Media Agenda: A Model of Agenda Building. Newspaper Research Journal, 39 (2): 232–244. DOI: https://doi.org/10.1177/0739532918775655.

Chong M. 2019. Connective Power of the Twitter Networks: Discovering the Reverse Agenda-Setting Effects of Hashtag Activism Through Topic Modeling. The 82nd Annual Meeting of the Association for Information Science & Technology. Melbourne, Australia. 19–23 October 2019, 56 (1): 629-630. DOI: 10.1002/pra2.113.

Eissler R., Russel A., Jones B.D. 2015. New Avenues for the Study of Agenda Setting. The Policy Studies Journal, 42 (S1): 71‒86.

Frederick E.L., Burch L.M., Blaszka M. 2015. A shift in set: Examining the Presence of Agenda Setting on Twitter During the 2012 London Olympics. Communication & Sport, 3(3): 312‒333. DOI: 10.1177/2167479513508393.

Kligler-Vilenchik N., Tsfati Ya., Meyers O. 2014. Setting the Collective Memory Agenda: Examining Mainstream Media Influence on Individuals’ Perceptions of the Past. Memory Studies, 7(4): 484–499. DOI: 10.1177/1750698014523443.

Scheufele D.A., Tewksbury D. 2007. Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models. Journal of Communication, 57 (1): 9-20. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.0021-9916.2007. 00326.x.

Weaver D.H. 2007. Thoughts on Agenda Setting, Framing, and Priming. Journal of Communication, 57 (1): 142‒147. DOI: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.1111%2Fj.1460-2466.2006.00333.x.

Share

Published

2021-02-16

How to Cite

Kaminchenko, D. I. (2021). Interaction of mass media and society: agenda analysis. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(4), 533-544. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-533-544

Issue

Section

Journalism and public relations