Individual approach to physical training based on the requirements of the GTO complex: andragogical aspect

Authors

  • Alexander V. Voronkov Belgorod State University
  • Ilya F. Isaev Belgorod State University
  • Igor N. Nikulin Belgorod State University
  • Ekaterina A. Brazhnik Belgorod State University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-571-577

Keywords:

individual approach, physical training, andragogy, men of mature age, GTO complex

Abstract

Currently, work in most professions is not associated with physical activity, which leads to the development of diseases of the cardiovascular system, internal organs, and the musculoskeletal system. The purpose of the study is to substantiate individualized physical training of adult men based on the requirements of the GTO complex test. The article presents the results of experimental work on the development of basic physical qualities, taking into account the andragogical features of the organization of the training process. The experimental method assumed daily low-intensity independent exercises for men, the duration of which was 30 minutes and 25–35 minutes of aerobic exercise in the form of walking. The peculiarity of the method is to perform tests of the GTO complex tests with low intensity based on an individual approach. The results of the study confirm a significant improvement in the overall physical fitness of men 40–49 years old participating in the pedagogical experiment. The content of physical exercises for men of mature age preferably should have a recreational orientation. This orientation is characterized by the use of individually attractive forms of training, getting pleasure from the process of motor activity, freedom of choice of means, methods, methodological techniques, measures of influence of physical exercises.

Author Biographies

Alexander V. Voronkov, Belgorod State University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Sports Disciplines, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia

Ilya F. Isaev, Belgorod State University

Doctor of Pedagogy, Professor, Professor of the Department of Pedagogy, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia

Igor N. Nikulin, Belgorod State University

Candidate of Pedagogy, Associate Professor, Dean of the Faculty of Physical Education, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia

Ekaterina A. Brazhnik, Belgorod State University

student of the Faculty of Physical Education, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia

References

Государственные требования Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса «Готов к труду и обороне» (ГТО): утверждены приказом Минспорта России от 12.02.2019 № 90. Федеральный портал «GTO.RU». 2019. URL: https://www.gto.ru/files/uploads/documents/5c8a217b493d3.pdf (дата обращения: 04.10.2020).

Методические рекомендации по организации физкультурных мероприятий и спортивных мероприятий Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса «Готов к труду и обороне» (ГТО)»: утверждены Министром спорта Российской Федерации 01.02.2018. Федеральный портал «GTO.RU». URL: https://www.gto.ru/files/uploads/documents/5ac34cb02362e.pdf (дата обращения: 04.10.2020).

О физической культуре и спорте в Российской Федерации: федер. закон от 04.12.2007 № 329-ФЗ (ред. от 29 июня 2015). Федеральный портал «GTO.RU». URL: http://www.gto.ru/files/uploads/documents /56ea7831a51cd.pdf

Вайнер Э.Н. 2001. Валеология. М., Флинта, Наука, 416 с.

Ингерлейб М.Б. 2008. Анатомия физических упражнений: лечебный эффект в каждом движении. Ростов н/Д, Феникс, 187 с.

Купер К. 1989. Аэробика для хорошего самочувствия. М., Физкультура и спорт, 225 с.

Менхин Ю.В., Менхин А.В. 2002. Оздоровительная гимнастика: теория и методика. Ростов н/Д, Феникс, 384 с.

Мильнер Е.Г. 1992. Формула жизни: медико-биологические основы оздоровительной физической культуры. М., Физкультура и спорт, 112 с.

Назаренко Л.Д. 2003. Оздоровительные основы физических упражнений. М., Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 240 с.

Селуянов В.Н. 2009. Технология оздоровительной физической культуры. М., ТВТ Дивизион, 192 с.

Смородинов А.С. 1995. Физическая культура в режиме дня работников умственного труда. Воронеж, ВГЛТА, 85 с.

Теория и методика физической культуры. 2004. Под ред. Ю.Ф. Курамшина. М., Советский спорт, 463 с.

Уилмор Дж.Х., Костилл Д.Л. 1997. Физиология спорта и двигательной активности. Киев, Олимпийская литература, 503 с.

Физиология мышечной деятельности. 1982. Под ред. Я.М. Коца. М., Физкультура и спорт, 347 с.

Хоули Эд.Т., Френкс Б.Д. 2000. Оздоровительный фитнес. Пер. с англ. А. Ященко. Киев, Олимпийская литература, 368 с.

Амосов Н.М., Бендет Я.А. 1984. Физическая активность и сердце. Киев, Здоров'я, 234 с.

Воронков А.В. 2007. Педагогические условия организации физкультурно-рекреативной деятельности в учительском коллективе. Дис. … канд. пед. наук. Белгород, 202 с.

Воронков А.В., Исаев И.Ф., Никулин И.Н. 2007. Физкультурно-рекреативная деятельность в педагогическом коллективе школы. Теория и практика физической культуры, 9: 26–29.

Ирхин В.Н., Ирхина И.В., Остапенко С.И., Пахомова Л.Э. 2020. Алгоритмический подход в системе физкультурного образования. Теория и практика физической культуры, 7: 104–106.

Собянин Ф.И., Бочарова В.И., Куликов И.А. 2011. Выявление эффективных средств физической культуры, способствующих повышению умственной работоспособности студентов вузов. Культура физическая и здоровье, 11: 29–32.

Share

Published

2021-02-16

How to Cite

Voronkov, A. V., Isaev, I. F., Nikulin, I. N., & Brazhnik, E. A. (2021). Individual approach to physical training based on the requirements of the GTO complex: andragogical aspect. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(4), 571-577. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-571-577

Issue

Section

Pedagogics