Comparative Analysis of the Attitude of Teachers and Students to the Problem of Preserving the Health of Students in the Classroom
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-1-35-45Keywords:
comparative analysis, students, teachers, attitude to the problem of health preservation, classroom lessonAbstract
In recent years, there has been a decrease in the level of health of students in Russia, including due to the intensification of student academic work, irrational organization of the educational process in the classroom, authoritarianism and a low level of health culture among teachers, as well as other factors. At the same time, university practice is replete with examples of high professionalism of teachers who contribute to the preservation of students' health. The purpose of this study is a comparative analysis of the attitude of teachers and students to the problem of preserving the health of students in the classroom at the university. The study was based on a description of the results of a questionnaire survey conducted in 2023–2024 on the basis of the P.F. Lesgaft National State University of Physical Culture, Sports and Health, St. Petersburg. As a result of the study, the following was revealed: the complete coincidence of the assessment by students and teachers of the factors of reduction and ways to preserve the health of students mainly from the standpoint of a hygienic approach; students more acutely assess the problem of preserving the health of students in the classroom; teachers are aimed at embellishing their activities and its results in this matter; the insufficient level of preparedness of teachers, primarily the motivational component, for health-saving activities in the classroom has been determined. The prospects of the study are the possibility of using the results obtained in the development of a teacher training program for health-oriented activities in the classroom.
References
Список литературы
Агаджанян Н.А. Миннибаев Т.Ш., Северин А.Е., Ермакова Н.В., Кузнецова Л.Ю., Силаев А.А. 2005. Изучение образа жизни, состояния здоровья и успеваемости студентов при интенсификации образовательного процесса. Гигиена и санитария, 3: 48–52.
Воропаева Е.Э. 2014. Структура и критерии готовности педагога к инновационной деятельности Современные проблемы науки и образования, 4: 28. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=13880 (дата обращения: 10.04.202.)
Волошина Л.Н., Серых Л.В., Нагель О.П. 2009. Здоровьеориентированная профессиональная деятельность педагога. Белгород, БелРИПКППС, 156 с.
Глебова Е.И. 2005. Здоровьесбережение как средство повышения эффективности обучения студентов вуза. Дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург, 182 с.
Ирхин В.Н. 2018. Дегуманистические тенденции в современном российском образовании как угроза здоровью субъектов образовательного процесса. В кн.: Обеспечение целостного здоровья участников образовательного процесса в инновационных социокультурных условиях. Сборник трудов международной научно-практичной конференции (Стерлитамак, 20 января 2018 г.). Стерлитамак, Первая типография: 100−104.
Ирхин В.Н., Ирхина И.В., Остапенко С.И. 2023. Анализ самооценки готовности преподавателей вуза к сохранению здоровья студентов на аудиторном занятии. Ученые записки университета физической культуры, спорта и здоровья им. П.Ф. Лесгафта, 10(224): 157−163. DOI: 10.34835/issn.2308-1961.2023.10.p157-163
Кеберле С.П. 2019. Оценка состояния здоровья студентов в современных условиях обучения. Международный студенческий научный вестник, 1: 22. URL: https://eduherald.ru/ru/article/view?id=19531 (дата обращения: 23.03.2023).
Кизько Е.А., Соколова О.А., Кизько А.П. 2021. Состояние здоровья и физической подготовленности современной студенческой молодежи. Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта, 9(199): 121–128. DOI: 10.34835/issn.2308-1961.2021.9.p121-128
Митина Л.М. 2004. Психология труда и профессионального развития учителя. Москва, Академия, 320 с.
Михнева А.Г. 2020. Технология организации здоровьесберегающего образовательного процесса на аудиторном занятии в вузе. Автореф. дис. … канд. пед. наук. Белгород, 26 с.
Самсоненко В.И. 2015. Анализ состояния студентов вуза. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта, 11(129): 229−232. DOI: 10.5930/issn.1994-4683.2015.11.129.p229-232
Третьякова Н.В., Леван Т.Н. 2015. Здоровье как ценность, ориентир и результат деятельности обучающихся: педагогическая модель. Вестник Института образования человека, 2: 10. URL: http://eidos-institute.ru/journal/2015/200/Eidos-Vestnik2015-210-Tretjakova-LeVan.pdf (дата обращения: 10.09.2023)
Фильчаков C.А., Чернышева И.В., Шлемова М.В. 2013. Актуальные проблемы здоровья студентов. Успехи современного естествознания, 10: 192.
Alba G.D. 2009. Learning to be Professionals. London, New York, Springer Science & Business Media, 160 p. DOI: 10.1007/978-90-481-2608-8
Feldman K.A. 2007. Identifying Exemplary Teachers and Teaching: Evidence from Student Ratings1. In: The Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education: An Evidence-Based Perspective. Eds. R.P. Perry, J.C. Smart. New Orlean, Springer Netherlands: 93–143. DOI: 10.1007/1-4020-5742-3_5
Abstract views: 68
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Владимир Николаевич Ирхин, Ирина Витальевна Ирхина, Василий Борисович Соловьев
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.