The Development of P.F. Lesgaft's Pedagogical Views on the Problem of Raising a Healthy Person

Authors

  • Vladimir N. Irkhin National State University of Physical Education, P.F. Lesgaft Sports and Health
  • Irina V. Irkhina Belgorod State National Research University
  • Galina V. Makotrova Belgorod State National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-99-109

Keywords:

the genesis of P.F. Lesgaft's pedagogical views, stages of development, upbringing of a healthy person

Abstract

 The study of the progressive ideas of thinkers of the past, including an outstanding domestic scientist, teacher and public figure P.F. Lesgaft, is the key to the successful development of modern health pedagogy in Russia, and fits into the context of preserving the national values ​ ​ of our country. However, the pedagogical views of P.F. Lesgaft on the problem of raising a healthy person remain insufficiently studied. The purpose of the study is to reveal the genesis of the development of P.F. Lesgaft’s pedagogical views on the problem of raising a healthy person. In the process of research, three conditional stages were identified: the first is the natural-scientific period (1856-1872) as a prerequisite for the formation of his pedagogical views on the problem of raising a healthy person; the second one  – (1872-1880)  – the systematization and formation of the studied pedagogical ideas of P.F. Lesgaft; the third  – (1880-1909)  – further development of pedagogical views and the creation of a holistic concept of educating a healthy person. It was concluded that the concept of raising a healthy person developed by P.F. Lesgaft, based on the idea of ​ ​ comprehensive and harmonic development, the provisions of humanistic pedagogy, and the anthropological principle of human integrity, has the potential to develop in modern conditions, when the anthropological-humanistic educational paradigm is actualized.

Author Biographies

Vladimir N. Irkhin, National State University of Physical Education, P.F. Lesgaft Sports and Health

Professor of the Department of Pedagogy, National State University of Physical Education, P.F. Lesgaft Sports and Health, St. Petersburg, Russia.

Irina V. Irkhina, Belgorod State National Research University

Professor of the Department of Pedagogy, Faculty of Psychology, Pedagogical Institute, Belgorod State National Research University, Belgorod, Russia.

e-mail: irhina@bsuedu.ru

Galina V. Makotrova, Belgorod State National Research University

Professor of the Department of Pedagogy, Faculty of Psychology, Pedagogical Institute, Belgorod State National Research University, Belgorod, Russia.

e-mail: makotrova@bsuedu.ru

References

Список источников

Об утверждении основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей. 2022. Указ Президента Российской Федерации от 09.11.2022 № 809. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/48502 (дата обращения: 10.11.2022).

Лесгафт П.Ф. 1872. Задача антропологии и метод ее изучения. В кн.: Лесгафт П.Ф. Сборник сочинений по судебной медицине и общей гигиене. Санкт-Петербург, Печатня В.И. Головина. Т. 1. отд. 1: 289–3194 Т. II, отд. 1: 275–304.

Лесгафт П.Ф. 1893. Семейное воспитание ребенка и его значение. Санкт-Петербург, типография И.Н. Скороходова, 247 с.

Лесгафт П.Ф. 1901. Руководство по физическому образованию детей школьного возраста. Ч. 1-2. Санкт-Петербург, типография Н.А. Лебедева. 2 т., 407 с.

Лесгафт П.Ф. 1944. Об отношении физ. образования к умственному. Советская педагогика, 4: 37–40.

Лесгафт П.Ф. 1954. Собрание педагогических сочинений. Статьи; Извлечения из "Основ теоретической анатомии"; Отчеты 1891–1909 гг. Под ред. Г. Г. Шахвердова. Москва, Физкультура и спорт, 5 т., 391 с.

Лесгафт П.Ф. 1988. Антропология и педагогика. В кн.: Лесгафт П.Ф. Избранные педагогические сочинения. Москва, Педагогика, 398 с.

Лесгафт П.Ф. 2013. Избранные педагогические сочинения. Москва, Директ-Медиа, 375 с.

Список литературы

Бальсевич В.К. 1988. Физическая культура для всех и для каждого. Москва, Физическая

культура и спорт, 207 с.

Воробьева Е.П. 2000. Реализация гуманистической концепции образования П.Ф. Лесгафта

в современной подготовке учителя. Автореф. дис. … канд. пед. наук. Самара, 23 с.

Каптерев П.Ф. 2000. О природе детей В кн.: П.Ф. Каптерев о семейном воспитании. Сост.

И.Н. Андреева. Москва, Academia.

Картамышев А.М. 2016. Использование идей П.Ф. Лесгафта о воспитании ребенка в

практике современной семьи. В кн.: Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. Сборник материалов LIV Международной научно-практической конференции (г. Новосибирск, 2 декабря, 30 декабря 2016 г.). Под ред.

С.С. Чернова. Новосибирск, ЦРНС: 65–76.

Копейкина Т.Е. 2010. Идея совершенствования личности в педагогическом наследии П.Ф.

Лесгафта. Автореф. дис. … канд. пед. наук. Архангельск, 22 с.

Корнетов Г.Б. 1995. Всемирная история педагогики: цивилизационный подход. Педагогика, 3: 23–29.

Куприянов В.В. 1987. Методологическое значение морфологических трудов П.Ф. Лесгафта. В кн.: Современная морфология – физической культуре и спорту. Материалы научной конференции, посвященной 150-летию со дня рождения П.Ф. Лесгафта (Ленинград) (Ленинград, 01 января –

декабря 1987 г.). Под ред. Ф.В. Судзиловского. Ленинград, Изд-во ГИФК им. П.Ф. Лесгафта.

Марков Д.Л., Ухов В.А., Априамашвили Г.Г., Цымбалов М.Ю. 2014. Важность педагогических идей Лесгафта в образовании для физического и интеллектуального развития детей. Влияние образа жизни на здоровье и осанку. Гуманитарные научные исследования, 6(34): 124–127.

Медынский Е.Н. 1950. Педагогическое наследство П.Ф. Лесгафта (к 40-летию со дня смерти

П.Ф. Лесгафта). Советская педагогика, 2: 3–12.

Никитюк Б.А. 1996. От педагогической антропологии К.Д. Ушинского и П.Ф. Лесгафта к современной интегративной антропологии. Физическая культура: воспитание, образование, тренировка, 1: 33–39.

Николаев Ю.М. 2005. Общая теория и методология физической культуры: контуры нового человеческого измерения. Теория и практика физической культуры, 11: 9–15.

Памяти Петра Францевича Лесгафта. 1912. Под ред. Совета С.-Петерб. биол. лаб. П.Ф. Лесгафта. Санкт-Петербург, издание газеты "Школа и жизнь", XII, 318 с.

Панова О.И. 2007. Педагогическая антропология П.Ф. Лесгафта и современные идеи педагогического взаимодействия. Дис. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 224 с.

Потапова А.А. 2024. Идеи П.Ф. Лесгафта о физическом воспитании ребенка и их

актуальность в современной семье. Развитие образования, 7(1): 68–76. DOI: 10.31483/r-108552

Пуни А.Ц. 1949. Психологические основания физического воспитания по П.Ф. Лесгафту. В кн.: Очерки по истории физической культуры. Сборник трудов. Вып. 4. Под общ. ред. Н.И. Торопова. Москва, Ленинград, Физкультура и спорт: 103–118.

Равкин 3.И. 1970. Логическое и историческое в проблемных исследованиях по истории советской школы и педагогики. Советская педагогика, 9: 94–102.

Стерлев В.Г., Ирхин В.Н. 2012. Методическая система воспитания здорового человека в педагогическом наследия П.Ф. Лесгафта. Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 6: 14–18.

Суровцева А.В. 1947. Учение Лесгафта о воспитании воли. Дошкольное воспитание, 1: 34–40.

Таймазов В.А., Курамшин Ю.Ф., Марьянович А.Т. 2006. Петр Францевич Лесгафт:

история жизни и деятельности. Санкт-Петербург, Печатный двор им. А.М. Горького. 479 с.

Федотов Е.В. 2013. Идеи П.Ф. Лесгафта о «физическом образовании». Научный поиск, 4.1: 66–67.

Шалимов А.Я. 1978. Вопросы детской и педагогической психологии в трудах П.Ф. Лесгафта. Автореф. дис. ... канд. психол. Наук. Москва, 14 с.

Шувалов Ф.П. 1969. Лесгафт выдающийся ученый и общественный деятель. Здравоохранение Российской Федерации, 12: 28–30.

References

Bal'sevich V.K. 1988. Fizicheskaya kul'tura dlya vsekh i dlya kazhdogo [Physical education for everyone and for everyone]. Moscow, Publ. Fizicheskaya kul'tura i sport, 207 p.

Vorob'eva E. P. 2000. Realizatsiya gumanisticheskoi kontseptsii obrazovaniya P.F. Lesgafta v sovremennoi podgotovke uchitelya [Implementation of the humanistic concept of education by P.F. Lesgaft in modern teacher training]. Abstract … Cand. Ped. Sciences. Samara, 23 p.

Kapterev P.F. 2000. O prirode detei [On the nature of children]. In: P.F. Kapterev o semeinom vospitanii [P.F. Kapterev on family education]. Comp. I.N. Andreeva. Moscow, Publ. Academia.

Kartamyshev A.M. 2016. Ispol'zovanie idei P.F. Lesgafta o vospitanii rebenka v praktike sovremennoi sem'i [Using P.F. Lesgaft's ideas on raising a child in the practice of a modern family]. In: Psikhologiya i pedagogika: metodika i problemy prakticheskogo primeneniya [Psychology and pedagogy: methods and problems of practical application]. Collection of materials of the LIV International scientific and practical conference (Novosibirsk, December 2, December 30, 2016). Ed. S.S. Chernov. Novosibirsk, Publ. TsRNS: 65–76.

Kopeikina T.E. 2010. Ideya sovershenstvovaniya lichnosti v pedagogicheskom nasledii P.F. Lesgafta [The idea of personal development in the pedagogical heritage of P.F. Lesgaft]. Abstract … Cand. Ped. Sciences. Arkhangelsk, 22 p.

Kornetov G.B. 1995. Vsemirnaya istoriya pedagogiki: tsivilizatsionnyi podkhod [World history of pedagogy: civilizational approach]. Pedagogika, 3: 23–29.

Kupriyanov V.V. 1987. Metodologicheskoe znachenie morfologicheskikh trudov P.F. Lesgafta [Methodological significance of morphological works of P.F. Lesgaft]. In: Sovremennaya morfologiya – fizicheskoi kul'ture i sportu [Modern morphology – for physical education and sport]. Proceedings of the scientific conference dedicated to the 150th anniversary of P.F. Lesgaft’s birth (Leningrad) (Leningrad, January 1 – December 31, 1987). Ed. F.V. Sudzilovskogo. Leningrad, Publ. Izd-vo GIFK im. P.F. Lesgafta.

Markov D.L., Ukhov V.A., Apriamashvily G.G., Tsimbalov M.Yu. 2014. The impotance of pedagogical ideas of lesgaft in education for physical and mind development of children. The influence of lifestyle on the health and the posture. Humanities scientific researches, 6(34): 124–127.

Medynskii E.N. 1950. Pedagogicheskoe nasledstvo P.F. Lesgafta (k 40-letiyu so dnya smerti P.F. Lesgafta) [The pedagogical legacy of P.F. Lesgaft (on the 40th anniversary of P.F. Lesgaft’s death)]. Sovetskaya pedagogika, 2: 3–12.

Nikityuk B.A. 1996. Ot pedagogicheskoi antropologii K.D. Ushinskogo i P.F. Lesgafta k sovremennoi integrativnoi antropologii [From the pedagogical anthropology of K.D. Ushinsky and P.F. Lesgaft to modern integrative anthropology]. Fizicheskaya kul'tura: vospitanie, obrazovanie, trenirovka, 1: 33–39.

Nikolayev Yu.M. 2005. General theory and methodology of physical culture: contours of new - humanity dimension. Theory and practice of physical culture, 11: 9–15 (in Russian).

Pamyati Petra Frantsevicha Lesgafta [In memory of Pyotr Frantsevich Lesgaft]. 1912. Collection of articles. Ed. Sovet S.-Peterb. biol. lab. P.F. Lesgafta. St. Petersburg, Publ. izdanie gazety "Shkola i zhizn'", XII, 318 p.

Panova O.I. 2007. Pedagogicheskaya antropologiya P.F. Lesgafta i sovremennye idei pedagogicheskogo vzaimodeistviya [Pedagogical anthropology of P.F. Lesgaft and modern ideas of pedagogical interaction]. Dis. … Cand. Ped. Sciences. Ekaterinburg, 224 p.

Potapova A.A. 2024. Idei P.F. Lesgafta o fizicheskom vospitanii rebenka i ikh aktual'nost' v sovremennoi sem'e [Ideas of P.F. Lesgaft on the physical education of a child and their relevance in a modern family]. Development of education, 7(1): 68–76. DOI: 10.31483/r-108552

Puni A.Ts. 1949. Psikhologicheskie osnovaniya fizicheskogo vospitaniya po P.F. Lesgaftu [Psychological foundations of physical education according to P.F. Lesgaft]. In: Ocherki po istorii fizicheskoi kul'tury [Essays on the history of physical culture]. Collection of works. Issue 4. Ed. N.I. Toropov. Moscow, Leningrad, Publ. Fizkul'tura i sport: 103–118.

Ravkin 3.I. 1970. Logicheskoe i istoricheskoe v problemnykh issledovaniyakh po istorii sovetskoi shkoly i pedagogiki [Logical and historical in problematic studies on the history of the Soviet school and pedagogy]. Sovetskaya pedagogika, 9: 94–102.

Sterlev V.G., Irkhin V.N. 2012. Methods training system of healthy man in p.f. lesgaft's pedagogical heritage. Fizicheskaya kul'tura: vospitanie, obrazovanie, trenirovka. 6: 14–18.

Surovtseva A.V. 1947. Uchenie Lesgafta o vospitanii voli [Lesgaft's teaching on the education of the will]. Doshkol'noe vospitanie, 1: 34–40.

Taimazov V.A., Kuramshin Yu.F., Mar'yanovich A.T. 2006. Petr Frantsevich Lesgaft: istoriya zhizni i deyatel'nosti [Petr Frantsevich Lesgaft: history of life and work]. St. Petersburg, Publ. Pechatnyi dvor im. A.M. Gor'kogo, 479 p.

Fedotov E.V. 2013. Idei P.F. Lesgafta o «fizicheskom obrazovanii» [Lesgaft’s ideas on “physical education”]. Nauchnyi poisk, 4.1: 66–67.

Shalimov A.Ya. 1978. Voprosy detskoi i pedagogicheskoi psikhologii v trudakh P.F. Lesgafta [Issues of child and educational psychology in the works of P.F. Lesgaft]. Abstract … Cand. Psycholog. Sciences. Moscow, 14 p.

Shuvalov F.P. 1969. Lesgaft vydayushchiisya uchenyi i obshchestvennyi deyatel' [Lesgaft, an outstanding scientist and public figure]. Zdravookhranenie Rossiiskoi Federatsii, 12: 28–30.


Abstract views: 8

Share

Published

2025-03-30

How to Cite

Irkhin, V. N., Irkhina, I. V., & Makotrova, G. V. (2025). The Development of P.F. Lesgaft’s Pedagogical Views on the Problem of Raising a Healthy Person. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 44(1), 99-109. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-99-109

Issue

Section

Pedagogics

Most read articles by the same author(s)