Experience of regulatory and legal support for the professional development of young teachers in the republican education system (on the example of the Pridnestrovian Moldavian Republic)
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-578-589Keywords:
professional development, young teacher, normative legal acts, levels of education managementAbstract
The professional development of young teachers of the educational system of any state largely determines the basis for solving the personnel problems of the industry and its promising development. The development and implementation of a set of regulatory legal acts can serve to create favorable conditions for intensifying the professional development of a young teacher, but this issue is not sufficiently covered in the scientific literature. The purpose of the study is to reveal the experience of regulatory support for the professional development of a young teacher in the education system of the Pridnestrovian Moldavian Republic. The article presents experimental materials highlighting the stages, content, means, conditions of regulatory support for the professional development of a young teacher at the republican, municipal and institutional levels of education system management, as well as pedagogical conditions for the effectiveness of the implementation of the experimental model. It was concluded that with the help of normative legal means developed at all levels of education management, it is possible to create conditions for the intensive professional development of a young teacher.
References
Антонов Н.В. 2018. Социально-педагогическое проектирование профессионального развития педагогов общеобразовательных организаций. Дис. … канд. пед. наук. Москва, 267 с.
Вершловский С.Г., Литвинова Н.П., Симонова Т.М. 1984. Особенности профессионального становления молодого учителя. Советская педагогика, 4: 76–81.
Давлятшина О.В. 2017. Научно-методическое сопровождение профессионально–личностного развития педагогов общеобразовательной организации. Дис. … канд. пед. наук. Киров, 274 с.
Еремина Т.И. 2014. Международный опыт по законодательному оформлению статуса учителя. Universum: Вестник Герценовского университета, 3-4: 116–122.
Ирхин В.Н., Тымчек М.Г. 2019. Нормативно–правовое сопровождение профессионального развития молодого учителя в республиканской системе образования. Научный результат. Педагогика и психология образования, 5(3): 36–48. DOI: 10.18413/2313–8971–2019–5–3–0–3.
Канаев Н.М. 2010. ЮНЕСКО и защита прав учителей. Вестник Академии права и управления, 19: 133–138.
Маркова А.К. 1996. Психология профессионализма. М., Знание, 308 с.
Митина Л.М. 1998. Психология профессионального становления учителя. М., Флинта, МПСИ, 200 с.
Парламентские слушания «О нормативно-правовой поддержке педагогов в Российской Федерации». Материалы Комитета Совета Федерации по образованию и науке от 16.03.2010. Под ред. В.И. Аржанцева. М., Совет Федерации, 66 с.
Пинская М.А., Пономарева А.А., Косарецкий С.Г. 2016. Профессиональное развитие и подготовка молодых учителей в России. Вопросы образования, 2: 100–124.
Скударёва Г.Н. 2008. Педагогические условия профессионального становления молодого учителя в муниципальном образовательном пространстве. Дис. … канд. пед. наук. Москва, 207 с.
Сотникова М.С. 2017а. Оценка эффективности реализации программы психолого–педагогического сопровождения профессиональной адаптации молодых учителей в инновационной образовательной среде. Бизнес. Образование. Право. Вестник Волгоградского института бизнеса, 1(38): 279–284.
Сотникова М.С. 2017б. Психолого-педагогическое сопровождение профессиональной адаптации молодых учителей в инновационной образовательной среде. Дис. … канд. пед. наук. Москва, 150 с.
Тымчек М.Г., Суринов В.Г. 2018. Анализ и перспективы кадрового обеспечения системы образования Приднестровской Молдавской Республики. В кн. Стратегии развития образовательного пространства XXI века. Международная научно–практическая конференция, Тирасполь, 18–19 октября 2018 года. Тирасполь, Изд-во Приднестровского государственного университета: 278–284.
Черникова Е.Г. 2008. Состояние и противоречия социально–профессиональной адаптации молодых педагогов (социологический анализ). Дис.…. канд. социолог. наук. Екатеринбург, 175 с.
Яковлева Э.Н., Красилова И.Е. 2016. Из опыта поддержки молодых педагогов в странах ЕС. Образование и наука, 5(134): 158–175.
Espinoza D., Saunders R., Kini T., & Darling–Hammond L. 2018. Taking the long view: State efforts to solve teacher shortages by strengthening the profession. Report PaloAlto, CA: Learning Policy Institute. Available at:https://learningpolicyinstitute.org/product/long–view (accessed: 1 October 2020).
GOV.UK. 2020. Extra support for new teachers amid surge in applications. Press release from Department for Education. Available at: https://www.gov.uk/government/news/extra–support–for–new–teachers–amid–surge–in–applications (accessed: 14 September 2020).
K12.wa.us. 2019/ Effective Support for New Teachers in Washington State OSPI Available at: http://www.k12.wa.us/BEST/InductionStandards/de fault.aspx (accessed: 28 June 2019).
OECD Overview. 2005. Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers.Available at: http://www.oecd.org/edu/teacherpolicy (accessed: 24 September 2020).
Sherman W. 2000. Designing Support for Beginning Teachers. Available at: https://www.wested.org/online_pubs/tchrbrief.pdf (accessed: 1 October 2020).
Wong H.K. 2004. Induction Programs That Keep New Teachers Teaching and Improving. NASSP Bulletin. Available at: http://newteacher.com/pdf/Bulletin0304Wong.pdf (accessed: 21 June 2019).
Abstract views: 421
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Владимир Николаевич Ирхин, Марина Георгиевна Тымчек
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.